مشکلات رایج در ماکروفر

یکی از لوازم مهم در آشپزخانه ها، مایکروویو ها هستند که خرابی آن ها می تواند موجب اختلال در روند آشپری شود. برخی مشکلاتی که در مایکروویو ها ایجاد می شود به سادگی قابل رفع است به طوری که شما خودتان نیز می توانید به آسانی آن ها را در خانه برطرف نمایید. عدم شناخت کافی از عملکرد دستگاه مایکروویو سبب می شود که تشخیص مشکل نیز آسان نباشد. در ادامه این مقاله از سایت الکرا سرویس قصد داریم مشکلات رایج در مایکروویو را مورد بررسی قرار دهیم تا درصورتی که با هر یک مواجه شدید، با نحوه رفع آن ها آشنا باشید.

چگونه مایکروویو خود را عیب یابی نماییم؟

از اختراعات خوب بشر، مایکروویو می باشد چراکه در کم ترین زمان ممکن می توان با استفاده از آن فرآیند گرم کردن غذا و پخت و پز را انجام داد و به عبارتی آشپزی کردن را به امری ساده تبدیل می کند.

گاهی در هنگام استفاده از مایکروویو با مشکلاتی مواجه می شویم که نمی دانیم آیا خود قادر به حل این مشکلات خواهیم بود و یا باید برای رفع آن ها از تکنسین های متخصص کمک بگیریم. توصیه می کنیم برای رفع مشکل مایکروویو حتما از افراد آگاه در این زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکلات بزرگ تر جلوگیری نمایید. چراکه عیب یابی مایکروویو خود کار خطرناکی می باشد و رعایت ایمنی در تعمیر آن بسیار مهم است.

بنابراین درصورتی که مراحل پخت غذا در مایکروویو به خوبی انجام نمی شود و یا با قرار دادن غذا در داخل دستگاه متوجه دود و جرقه شده اید، لازم است ابتدا مشکل را شناسایی کرده و سپس اقدام به تعمیر آن نمایید.

نکات مهم در عیب یابی ماکروفر و رفع مشکلات رایج در مایکروویو

همانطور که اشاره کردیم، در تعمیر مایکروویو ها ایمنی شرط اول می باشد، بنابراین پیش از دست زدن به قطعات، ابتدا از خالی شدن خازن ها اطمینان حاصل کنید. خازن ها ولتاژ اضافی را ذخیره می کنند و حتی اگر مایکروویو در برق نباشد، می توانند خطرناک باشند.

جهت تخلیه خازن، نیاز به یک مقاومت سیمی با نرخ دو وات و 20000 اهم و همینطور یک جفت سیم اتصال دهنده که در انتهای آن گیره سوسماری وجود دارد، می باشد. یک سیم را به هر دو سر مقاومت وصل کنید و همینطور یکی از سیم های اتصال دهنده را به قسمت فلزی پیچ گوشتی و سیم دیگر را به یکی از پایانه ها خازن، متصل نمایید.

حالا نوک پیچ گوشتی را به پایانه دیگر بزنید که ممکن است با جرقه کوچکی همراه باشد. در صورتی که خازن دارای سه پایه باشد، لازم است این کار را برای پایانه وسط و پایانه خارجی نیز تکرار کنید تا از خالی بودن آن ها اطمینان حاصل کرده و به سراغ دیگر مراحل تعمیرات مایکروویو بروید.

عیب یابی جرقه زدن و دود کردن مایکروفر

 

شاید بسیاری از شما که از دستگاه مایکروویو استفاده می کنید، شاهد جرقه زدن آن در هنگام کار باشید. اما جای نگرانی نیست و به راحتی قابل حل است.

از متداول ترین دلایل جرقه زدن مایکروویو، وجود یک جسم فلزی در داخل دستگاه است که با جمع آوری ذرات باردار، منجر به ایجاد جرقه می شود. راه حل این مشکل ساده می باشد و فقط کافی است از قرار دادن ظروف فلزی، فویل، ظرف های آبکاری شده، میناکاری شده و ظرف هایی که دارای لبه های طلایی هستند، در داخل مایکروویو خودداری نمایید.

همینطور پس از مشاهده جرقه سریعا دستگاه را خاموش کرده و ظرف و یا شی فلزی را از داخل آن خارح کنید چراکه می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

در صورتی که علت جرقه زدن مایکروویو شما قرار دادن جسم فلزی در داخل دستگاه نیست، می تواند دلایل دیگری اعم از شکسته شدن پوشش ضد امواج، دیود معیوب، خرابی آنتن سر لامپ مگنترون، آسیب دیدن ورق میکا، اتصالی داخلی، کثیفی قطعات داخل مایکروویو، آسیب دیدن محفظه داخلی دستگاه و … باشد.

مایکروویو غذا را گرم نمی کند

از دیگر مشکلات رایج در مایکروویو ها، عدم گرم کردن غذا می باشد. در واقع دستگاه شروع به کار می کند اما غذا گرم نمی شود. دلیل این مشکل وجود اختلال در عملکرد یکی از قطعات دستگاه شامل لامپ، دیود، خازن، ترانس های ولتاژ، برد و … است.

برای شناسایی این مشکل ابتدا قطع کننده های گرما که قطعات دیسکی شکل هستند و با یک سیم به مگنترون وصل هستند را بررسی کنید. در صورتی که این قطعه مشکلی نداشته باشد، باید به سراغ بررسی دیگر قطعات بروید. از آنجایی که قطعه مگنترون با تولید امواج منجر به گرم شدن غذا می شود، احتمال دارد منشاء این مشکل خرابی قطعه مگنترون باشد که یا باید تعویض و یا تعمیر شود.

صفحه یا سینی مایکروویو نمی چرخد

در برخی موارد، کاربران مشکل مایکروویو خود را نچرخیدن سینی عنوان می کنند. در وهله اول برای حل این مشکل لازم است که موتور گردان را بررسی کنید و در صورت خرابی اقدام به تعویض و یا تعمیر آن نمایید.

هدف از چرخش سینی مایکروویو این است که گرما به طور یکنواخت توزیع پیدا کند و انرژی اضافی مایکروویو نیز جذب شود. در صورتی که پس از قرار دادن غذا در داخل دستگاه، به طور نامتعادل گرم می شود، احتمالا موتور گردان دستگاه خراب شده و قادر به چرخش سینی نیست. البته در برخی موارد این مشکل ناشی از عیب صفحه کنترل و یا همان برد دستگاه نیز هست.

مایکروویو ایجاد صدا می کند

 

از دیگر مشکلات رایج در مایکروویو شنیدن صداهایی همپون وز وز، زمزمه کردن، خراشیدن و هر گونه صدای غیرمعمولی و یا بلند از دستگاه می باشد. در چنین حالتی ممکن است موتور محرکه ای که قدرت چرخش سینی را فراهم می کند، دچار مشکل شده باشد.

البته صدا دادن مایکروویو در برخی مواقع به دلیل خرابی قطعه مگنترون نیز هست که به راحتی می توان آن را با قطعه نو تعویض کرد.
از دیگر دلایل این مشکل می تواند خرابی محل اتصال یا محرک غلتک، خرابی فن خنک کننده در پشت دستگاه و .. نیز باشد که می توانید در مراحل بعدی برای شناسایی صدا دادن دستگاه، به سراغ بررسی آن ها بروید.

عیب یابی خاموش شدن مایکروویو بعد از چند ثانیه

در صورتی که مایکروویو خود را روشن کرده و برنامه مورد نظر را اجرا می کنید و بلافاصله دستگاه شروع به کار می کند، اما پس از مدت زمان کوتاهی و پس از چند ثانیه مجدد خاموش می شود؛ احتمالا درب دستگاه شما خراب شده است. در صورتی که درب دستگاه به درستی بسته شود، میکروسوئیچ هایی که در این قسمت تعبیه شده اند، اجازه شروع به کار دستگاه را می دهند.

اما اگر درب دستگاه خراب شده باشد و در هنگام کار باز شود، عملکرد دستگاه نیز متوقف می گردد. چراکه در صورت خرابی درب، مایکروویو آن را به حساب باز بودن در می گذارد، به همین دلیل عملکرد دستگاه را متوقف می کند.

خرابی درب مایکروویو ها از مشکلات رایج در مایکروویو است که به راحتی نیز قابل حل می باشد. البته در صورتی که اینکار را به تکنسین های ماهر بسپارید. شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات تعمیر مایکروویو، مایکروفر، سولاردام و … از تکنسین های الکرا سرویس کمک بگیرید.

عیب یابی کار نکردن گریل مایکروفر

 

کار نکردن گریل ماکروفر

اگر مایکروفر شما دارای برنامه مخصوصی برای گریل کردن غذا می باشد، برای عیب یابی و رفع آن لازم است قطعات مرتبط با گریل شامل المنت، ترموستات و برد الکترونیکی را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که این قطعات تخصصی هستند و در صورتی که در این زمینه مهارت ندارید، اقدام به تعمیر آن ها نکنید.

عیب یابی پنل ماکروفر از مشکلات رایج در مایکروویو

کار نکردن کلیدهایی پنل مایکروفر از مشکلات رایج می باشد که ناشی از استفاده نادرست و فشار دادن بیش از حد دکمه های دستگاه است.
در صورتی که صفحه نمایش دستگاه شما به صورت مقطعی کار نمی کند، احتمالا برد نمایشگرتان دچار مشکل شده است. اما در صورتی که صفحه نمایشگر کلا کار نمی کند، احتمالا برد کنترل و یا برد نمایشگر خراب شده است.

برای اطمینان، لازم است دکمه های موجود در صفحه را بررسی کنید تا متوجه شوید چند دکمه از کار افتاده و دچار مشکل شده اند. در صورتی که حتی برخی دکمه ها کار می کنند و برخی دیگر از کار افتاده اند، باید به فکر تعویض صفحه لمسی دستگاه خود باشید.

لازم است اشاره کنیم که از دیگر دلایلی که باعث از کار افتادن صفحه لمسی دستگاه می شود، خراب شدن سوئیچ ممبران می باشد. در واقع استقاده از مایکروویو در طولانی مدت سبب می شود که سطحی که زیر دکمه های لمسی وجود دارد، به مرور خراب و فرسوده شوند و با لمس کردن عکس العملی نداشته باشند.

عیب یابی لامپ مگنترون مایکروویو

اگر فکر می کنید که مشکل مایکروویو شما، خرابی لامپ مگنترون می باشد لازم است ابتدا لامپ مگنترون را تعویض کنید. برای اطمینان از خرابی این قطعه، ابتدا سیم ها، سوکت ها و لامپ را بررسی کنید. در صورتی که این قطعات مشکلی نداشتند، ابتدا با مولتی متر برد کنترل را چک کنید تا مطمئن شوید که به سوکت های لامپ ولتاژ درستی را ارسال می کنند.

در صورتی که متوجه شدید برد کنترل ولتاژ کافی را به سوکت لامپ ارسال نمی کند، باید آن را تعویض نمایید. در صورتی که پس از تعویض لامپ، همچنان مشکلی داشتید، با مولتی متر سوکت ها را از نظر پیوستگی چک نمایید که در صورت عدم پیوستگی نیازمند تعویض خواهند بود.

چرا ماکروفر مدام فیوز می سوزاند

در صورتی که مایکروفر شما مدام فیوز می سوزاند، برای شناسایی مشکل ابتدا باید کلید های درب را چک کنید و سپس به سراغ خازن و یا دیود بروید.

با روشی که در ابتدای مقاله شرح دادیم، ابتدا خازن را تخلیه الکتریکی نمایید و پس از جدا کردن سیم ها و تنظیم کردن ولت – اهم امتر بر روی RX100 ، اقدام به بررسی پایانه ها نمایید. عددی که نمایش داده می شود باید با مقاومت با اهم کم شروع شود و سپس به سمت بی نهایت برود.

سپس سیم ها را معکوس کرده و مجدد امتحان کنید که باز هم باید عدد مقاومت اهم کم را که به سهمت اهم بی نهایت می رود را نشان دهد. خلاف این روند، به معنای شناسایی مشکل است.

جهت تست کردن دیود، لازم است قطعه را از دستگاه خارج کنید و سپس آن را با ولت – اهم متری که بر روی RX100 تنظیم شده است، بررسی کنید و سپس یکبار پروب ها را برعکس کرده و مجدد بررسی نمایید. در این حالت شما باید یکبار حالت بی نهایت و یکبار هم اهم پایین را مشاهده کنید. در برخی موارد نیز دلیل سوختن مدام فیوز مایکروویو، خرابی مگنترون است.

عیب یابی قفل شدن درب از مشکلات رایج در مایکروویو

 

در صورتی که غذا را در داخل دستگاه گذاشته اید و برنامه مورد نظر را اجرا کرده اید اما پس از اتمام کار دستگاه درب آن باز نمی شود، احتمالا میکروسوئیچ های درب مایکروویو خراب شده است.

در برخی موارد نیز ممکن است درب مایکروویو به خوبی بسته نشود که همین موضوع سبب می شود دستگاه شروع به کار نکند. چراکه در صورتی دستگاه مایکروویو برنامه انتخاب شده را اجرا می کند که درب به درستی بسته شده باشد. ممکن است دلیل بسته نشدن درب دستگاه شل شدن یک پیچ و یا آسیب دیدن قطعه ای باشد و یا باقی مانده غذایی مانع از بسته شدن درب باشد که لازم است آن ها را بررسی و رفع نمایید.

عیب یابی ماکروفر به صورت خلاصه

در این قسمت از مقاله الکرا سرویس به طور خلاصه ای توصیه ای برای شما عزیزان داریم. به طور کلی عیب یابی و تعمیر دستگاه مایکروویو و مایکروفر کاری خطرناک می باشد که چنانچه اطلاعات کافی برای انجام آن نداشته باشید، ممکن است ضمن آسیب زدن به دستگاه، به خودتان نیز صدمه وارد کنید.

بنابراین توصیه می کنیم اگر مشکلات رایج در مایکروویو را مشاهده کردید و نتوانستید مشکل را شناسایی نمایید، اینکار را به تکنسین های ماهر الکرا سرویس بسپارید. اما اگر تصمیم دارید خودتان اقدام به تعمیر مایکروویو کنید، لازم است حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

بنابراین در قدم اول دستگاه را از برق جدا کنید تا منبع خازن خالی گردد و در مراحل بعدی به سراغ بررسی خازن و دیود به روش های گفته شده بروید. فراموش نکنید ترانس های ولتاژ بسیار خطرناک هستند و ولتاژ بسیار بالایی تولید می کنند.

در صورتی که مایکروویو جرقه می زند، مگنترون و ورق میکا را بررسی کنید. اگر مایکروفر غذا را گرم نمی کند، به سراغ بررسی لامپ مگنترون، ترانس های ولتاژ، برد الکترونیکی، دیود و خازن بروید. در صورتی که سینی گردان مایکروویو نمی چرخد، موتور گردان، کوبل و برد الکترونیکی را بررسی کنید.

کارشناسان و تکنسین های الکرا سرویس آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان در زمینه تعمیرات مایکروویو می باشند. برای دریافت خدمات و رفع مشکلات رایج در مایکروویو ، می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در انتهای مقاله اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس