علت گرم نشدن غذا در ماکروفر

داغ نشدن غذا یکی از مشکلات عدیده ای است که توسط کارشناسان تعمیرات مایکروفر و سولاردام گزارش شده است و دلایل متعددی از جمله سوختن دیود، خرابی خازن و … دارد.

گرم نشدن غذا یکی از مشکلات رایج در مایکروویو ها می باشد که در صورت بروز این اختلال، مایکروویو روشن می شود اما پس از اتمام فرآیند، غذا در داخل دستگاه گرم نمی شود. عوامل مختلفی از جمله خرابی دیود، خازن، ترانس های ولتاژ، لامپ منگترون، برد الکتریکی مایکروفر و … می تواند منجر به گرم نشدن غذا در داخل مایکروفر شود. در ادامه قصد داریم علت گرم نشدن غذا در ماکروویو را به زبانی ساده برای شما عزیزان شرح دهیم تا بتوانید از دلایل گرم نشدن غذا در داخل مایکروویو مطلع شوید و در کمترین زمان ممکن اقدام به حل مشکل نمایید.

مایکروویو (مایکروفر) چگونه غذا را گرم می‌کند؟

دستگاه مایکروویو طی سال های اخیر توانسته است جای خود را در آشپزخانه ها باز کند؛ به طوری که امروزه کمتر خانه ای است که مایکروویو در آن وجود نداشته باشند و اغلب افراد ترجیح می دهند برای انجام فرآیند یخ زدایی و گرم کردن غذا از مایکروویو استفاده کنند.

کیفیت و سرعت بالای دستگاه مایکروویو سبب شده است که اغلب افراد که در طول روز وقت کافی برای آشپزی ندارند، از این دستگاه به منظور گرم کردن صبحانه تا پختن غذای خود استفاده کنند. از همین رو خرابی این دستگاه می تواند نظم روزمره را از بین ببرد.

دستگاه مایکروویو از اشعه مایکرو برای گرم گردن و یخ زدایی در کسری از ثانیه استفاده می کند. اشعه مایکرو نوعی از از امواج الکترومغناطیسی می باشد که طول موج آن به صورت متوسط به 2450 مگاهرتز می رسد.

امواج مایکروویو قابلیت نفوذ به ذرات آب، روغن و چربی را دارند و به عبارتی منجر به برانگیختی اتم های موجود در غذا می شوند. به همین ترتیب مواد غذایی از درون شروع به گرم شدن می کنند. کارشناسان بر این عقیده هستند که علت گرم نشدن غذا در ماکروویو تا حدود زیادی وابسته به عملکرد اشعه ها است که نمی تواند با نفوذ به عمق غذاها آن ها را گرم کند.

دلایلی که مایکروویو غذا را گرم نمی‌کند _ علت گرم نشدن غذا در ماکروویو

همانطور که اشاره کردیم از متداول ترین مشکلاتی که برای مایکروویو ها از برندهای گوناگون ایجاد می شود، این است که ممکن است غذا را گرم نکنند. وقتی چنین مشکلی بروز پیدا می کند، هر چه زمان گرم کردن غذا طولانی تر نیز شود، باز هم غذا به حد کافی گرم نخواهند شد. به همین دلیل لازم است مشکل شناسایی شده و رفع گردد. در ادامه به شش علت گرم نشدن غذا در ماکروویو از نظر کارشناسان الکرا سرویس پرداخته ایم:

1.سوختن دیود

از علت گرم نشدن غذا در ماکروویو سوختن قطعه ای الکترونیکی به نام دیود است. در صورتی که دیود در دستگاه مایکروویو دچار مشکل شود، ترانس های ولتاژ نمی توانند ولتاژ را افزایش دهند. در واقع دیود به کار رفته در مایکروویو، وظیفه خنثی کردن ولتاژ را دارد و برای تغذیه منگترون لازم می باشد. در صورتی که دیود بسوزد، تغذیه مایکروویو دچار مشکل می شود و نمی تواند غذا را گرم کند.

دیود، توان AC را به DC تبدیل می کند و به همین واسطه میزان ولتاژ را تقریبا دو برابر می کند. وجود مشکل در عملکرد دیود سبب می شود که مگنترون نیز نتواند ولتاژ کافی برای گرم کردن غذا را دریافت کند.

برای اینکه بتوانید بررسی کنید آیا دیود دستگاه دچار مشکل شده است یا خیر، لازم است ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید. دیود از قطعات مایکروویو است که از یک سمت به خازن و از سمت دیگر به بدنه متصل می باشد. ابتدا خازن را دشارژ کرده و دیود را از مدار جدا کنید. بیزر مرتبط با مولتی متر را فعال کرده و آن را بر روی دوپایه دیود قرار دهید. در صورتی که صدای بوق را از مولتی متر بشنوید یعنی دیود خراب است و باید دیود جدید و سالمی را در مدار قرار دهید.

2.خرابی لامپ مگنترون از علت گرم نشدن غذا در ماکروویو

لامپ مگنترون از قطعات مهم در مایکروویو می باشد که وظیفه آن در این دستگاه تولید و آزاد سازی اشعه مایکرو در محیط دستگاه می باشد. هر چه میزان روشن بودن مایکروفر بیشتر باشد، لامپ اشعه برای مدت بیشتری در دستگاه روشن می ماند و اشعه های بیشتری به مواد غذایی نفوذ می کنند.

عمر لامپ مگنترون در اثر استفاده نادرست و طولانی مدت از دستگاه مگنترون آسیب می بیند. در واقع وقتی این قطعه دچار مشکل شود، تولید و انتشار اشعه مایکرو با مشکل مواجه می شود که قادر به گرم کردن غذا نخواهد بود. خراب شدن و یا نیم سوز بودن لامپ مگنترون حتی می تواند باعث تولید جرقه در مایکروفر شود. در چنین حالتی توصیه کارشناسان الکرا سرویس این است که دستگاه خود را سریعا از برق جدا کنید و برای تعمیر لامپ مگنترون با افراد باتجربه در این زمینه تماس بگیرید تا بدون ایجاد مشکلات بزرگتر، در کم‌ترین زمان ممکن آن را تعمیر نمایید.

از مهم ترین دلایلی که می تواند منجر به خرابی لامپ مگنترون شود، می توان به اشکال در فیوز حرارتی، خرابی فن خنک‌کننده مگنترون، خرابی ترانس های ولتاژ، جرقه زدن به علت وجود فلز در مایکروویو، اشکال در صفحه میکا و … اشاره کرد.

اگر مایل هستید این مشکل را در دستگاه مایکروویو شناسایی کنید، در اولین قدم دستگاه را از برق جدا کنید و سپس فیوز حرارتی و فن را بررسی کنید. اگر احتمالا در روزهای گذشته جرقه ای را در مایکروویو مشاهده کرده اید، لازم است بررسی کنید که به لامپ مگنترون آسیبی وارد نشده باشد. مقامت پایه های صفحه نمایش را به کمک اهم متر بررسی کنید که باید 3 اهم باشد.

3.خرابی سوئیچ درب

در صورتی که میکروسوئیچ درب مایکروویو خراب شده باشد، برد الکترونیکی دستگاه این دستور را می گیرد که درب دستگاه باز است و به همین دلیل فرمان شروع کار و گرم کردن غذا را صادر نمی کند. بنابراین یکی از علت های گرم نشدن غذا در ماکروویو خرابی میکرو سوئیچ درب است.

به طور کلی مایکروویو ها دارای سه یا چهار سوئیچ درب می باشند که با هدف اطمینان از بسته بودن کامل درب دستگاه، در قسمتی که در بسته می شود، تعبیه شده اند. این میکروسوئیچ ها با بسته شدن درب دستگاه فعال می شوند و از مکانیسم ایمنی برای مایکروفر و مایکروویوها به شمار می روند تا در هنگام باز بودن درب دستگاه، اشعه مضری را تولید نکنند.

بنابراین نیاز است در هنگام بسته درب مایکروویو حتما از بسته شدن کامل درب دستگاه مطمئن شوید. اگر درب به طور کامل بسته نشود جدا از گرم نکردن غذا، دستگاه دستورالعملی را اجرا نخواهد کرد. برای بررسی خراب بودن و یا نبودن میکروسوئیچ ها می توانید از مولتی متر استفاده کنید. در صورت خرابی این میکروسوئیچ ها می توانید از تکنسین های شرکت الکرا سرویس برای تعویض قطعه کمک بگیرید.

4. خرابی خازن از علت گرم نشدن غذا در ماکروویو

خرابی خازن ماکروفر

در صورتی که خازن مایکروویو نیز دچار مشکل شود، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه می شود و به عبارتی نمی تواند منجر به گرم شدن صحیح غذا شود. خازن در کنار دیود، ولتاژ مگنترون را افزایش می دهد تا بتواند با تولید اشعه غذا را گرم کند. در صورتی که خازن نیم سوز شود و یا به طور کلی خراب گردد، غذا در مایکروویو گرم نخواهد شد. چراکه خازن در مایکروویو وظیفه تبدیل کردن جریان متناوب به جریان مستقیم را بر عهده دارد. جریان مستقیم تولید شده توسطه خازن وارد ترانس های ولتاژ می شود و ترانس نیز ولتاژ لامپ مگنترون را افزایش می دهد تا انرژی کافی برای گرم کردن غذا را داشته باشد.

شما می توانید برای بررسی خرابی خازن مایکروویو، ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید، مولتی متر را بر روی پایه های خازن قرار دهید. چنانچه صدای بوق را از مولتی متر بشنوید، به معنای خرابی خازن است.

همینطور لازم است توجه داشته باشید که اگر دکمه ها، تایمر، زمان‌سنج و دیگر قسمت های مایکروفر به درستی کار می کنند اما غذا گرم نمی شود، همینطور مایکروویو در هنگام شروع به کار سرو صدای زیادی دارد، احتمالا مشکل از خرابی خازن است.

5. خرابی ترانس ولتاژ بالا

کارشناسان از دیگر علت گرم نشدن غذا در ماکروویو را خرابی ترانس ولتاژ بالا عنوان کرده اند. خرابی ترانس های ولتاژ و ترانس های ولتاژ بالا به یک معنی است.

ترانس های ولتاژ، ولتاژ 220 ولتی شهری را به 2000 ولتاژ می رسانند و آن را به لامپ مگنترون می دهند تا بتواند امواج مایکرو و الکترومغناطیسی را تولید کند.

هر گونه اشکال در ترانس ولتاژ بالا سبب می شود که مگنترون ولتاز 2000 ولتی را دریافت نکند و در نهایت قادر به تولید امواج الکترومغناطیسی برای گرم کردن غذا نشود. معمولا سوختگی ترانس با بوی سوختگی همراه است. همینطور در صورتی که در این قطعه مشکلی ایجاد شود، به دلیل سر و صدای زیاد دستگاه و یا حتی مشاهده دود کردن قابل تشخیص است. شما عزیزان می توانید برای تعویض ترانس ولتاژ بالای مایکروویو با کارشناسان الکرا سرویس تماس بگیرید.

6. اشکال در برد الکترونیکی

در داخل دستگاه های مایکروفر، برد الکترونیکی تعبیه شده است که اشکال در آن از دیگر علت گرم نشدن غذا در ماکروویو می باشد. برد الکترونیکی نقش مغز دستگاه را بر عهده دارد و طبیعتا هر گونه مشکل در اجزای این برد، منجر به عملکرد ناقص دستگاه خواهد شد.

برد الکترونیکی به کمک الکتریسسته به قطعات مختلف مایکروویو دستور شروع و پایان کار را می دهد. اگر برد خراب شود، فرمان اشتباه به ترانس و یا لامپ مگنترون ارسال می شود و در نهایت تولید و انتشار اشعه مایکرو با مشکل مواجه می شود. تعمیر برد الکتریکی مایکروویو نیازمند اطلاعات تخصصی در این زمینه است که توصیه می شود برای تعمیر آن با نمایندگی برند مایکروویو خود تماس حاصل بفرمایید.

نکته بسیار مهم

تعمیر و یا تعویض قطعات مایکروویو و یا مایکروفر، نیازمند تخصص بالایی است. تمامی مایکروویو ها برای کارکردن به برق بالای 220 ولت نیاز دارند؛ حال آنکه برق بالای 30 ولت برای انسان کشنده است.

به همین دلیل توصیه می شود اگر تجربه و دانش کافی در زمینه تکنولوژی و فناوری های به کار رفته در مایکروفر ها و همینطور تعمیر آن ها را ندارید؛ به هیچ عنوان اقدام به تعیمر دستگاه خود نکنید، چراکه ضمن آسیب به دستگاه، ممکن است به خودتان نیز آسیب برسانید. کارشناسان و مهندسان الکرا سرویس آماده ارائه مشاوره تخصصی به شما عزیزان و تعمیر انواع مایکروویو می باشند.

چرا ماکروفر روشن می شود ولی گرم نمی کند؟

بسیاری از افراد این مشکل را تجربه کرده اند که دستگاه مایکروویو روشن می شود اما پس از پایان برنامه گرم کردن غذا، تغییری در آن ایجاد نمی شود و به عبارتی غذا را گرم نمی کند.

در چنین حالتی بیشترین احتمال در مورد سوختگی دیود و یا خازن وجود دارد. البته دیگر دلایل همچون بسته نشدن درب در اثر خرابی میکرو سوئیچ های درب، خراب شدن لامپ مگنترون، اشکال در برد الکترونیکی و خرابی ترانس های ولتاژ بالا نیز می تواند در عملکرد مایکروویو اختلال ایجاد کند.

چرا غذا در مایکروفر داغ نمی شود؟ نظر تعمیرکار الکرا سرویس

از ایرادات رایج مایکروویو ها، مشکل در گرم کردن و یا داغ نکردن غذا است. در صورتی که این مشکل را در دستگاه خود مشاهده کردید، لازم است حتما اقدام به شناسایی مشکل و برطرف کردن آن نمایید. در ادامه به علت گرم نشدن غذا در ماکروویو از نظر تعمیر کاران الکرا سرویس پرداخته ایم:

  • خرابی میکروسوئیچ های درب مایکروفر
  • معیوب شدن ترانس های ولتاژ بالا
  • بروز مشکل در فیوز حرارتی
  • خراب شدن ترموسوئیچ و یا برد الکترونیکی
  • و …

در صورتی که فکر می کنید دستگاه مایکروویو شما همانند گذشته غذا را به خوبی گرم نمی کند، می توانید برای تعمیر و یا تعویض قطعات آن از کارشناسان و تعمیرکاران شرکت الکرا سرویس کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس