علت نچرخیدن سینی مایکروفر

چرا سینی مایکروویو نمی چرخد و باعث گرم نشدن یکنواخت غذا می‌شود در این محتوا 8 علت نچرخیدن سینی ماکروفر را بررسی می کنیم.
از عمده ترین مشکلاتی که برای مایکروفر ها ایجاد می شود، نچرخیدن سینی مایکروفر می باشد. برای اینکه غذا پس از قرار گرفتن در داخل مایکروفر به طور یکنواختی پخته شود و یا گرم گردد، لازم است سینی مایکروفر بچرخد. برای حرکت سینی مایکروفر سه قطعه شامل موتور، کوپلار و ریل نیز باید عملکرد صحیحی داشته باشند و هر کدام از این قطعات که دارای مشکل باشند، ممکن است سینی فر در هنگام اجرای دستورالعمل نچرخد. در این مقاله از الکرا سرویس قصد داریم علت نچرخیدن سینی مایکروفر را بررسی کنیم.

کار سینی مایکروفر چیست؟

از لوازم خانگی محبوب میان افراد، مایکروفر است که قادر به گرم کردن غذا و انجام فرآیند یخ زدایی در کم‌ترین زمان ممکن می باشد. از سویی دیگر مایکروفر ها ترکیبی از دو دستگاه مایکروویو و فر هستند و برای آشپزی کردن و پخت و پز نیز مناسب می باشند.

مایکروفر ها از لوازم الکتریکی هستند که ممکن است مشکلات و خرابی هایی برای آن ها ایجاد شود؛ اما جای نگرانی نیست چراکه می توانید با سپردن دستگاه خود به یک تکنسین ماهر، اقدام به تعمیر دستگاه خود نمایید.

 

مایکروفر ها در داخل محفظه خود، یک سینی دارند که در هنگام کار کردن مایکروفر این سینی باید شروع به چرخیدن کند. در واقع وقتی می خواهیم غذا را در داخل مایکروفر قرار دهیم، باید بر روی سینی دستگاه بگذاریم تا با چرخش سینی به صورت یکنواخت گرم شود و یا بپزد.

امواج مایکروفر از مگنترون به دیواره های مایکروفر و سپس به غذا می رسد و منجر به گرم شدن آن می گردد. چرخش سینی مایکروفر سبب می شود که امواج تابیده شده از مگنترون به طور یکنواختی به همه جای غذا برخورد کند و غذا به صورت یکنواختی گرم شود. چرخیدن سینی مایکروفر به کمک یک موتور گردان امکان‌پذیر می باشد. بروز برخی مشکلات ساده و یا فنی، مانع از چرخیدن سینی مایکروفر می شود که در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون آن را ارائه کرده ایم.

بررسی علت های نچرخیدن سینی مایکروفر

تمامی مایکروفر ها در داخل محفظه، دارای صفحه گردانی هستند و اساس کار این دستگاه ها بر پایه امواج متمرکز شده است و هدف نهایی رسیدن امواج به طور یکنواخت به غذا می باشد. برای چرخش سینی مایکروفر یک موتور دوران در زیر آن تعبیه شده است که از علت های اصلی نچرخیدن سینی مایکروفر خرابی و یا فرسودگی این موتور است.

 

در صورتی که موتور خراب نباشد، نچرخیدن سینی مایکروفر دارای دلایل دیگری از جمله اشکال در کوپلینگ زیر سینی، خرابی سینی ماکروفر، نا متعادل بودن سینی در ماکروفر، وجود چربی و تکه غذا در مسیر چرخش سینی، خرابی شفت و غلتک های زیر سینی، اشکال در برد الکترونیکی و … است که در ادامه قصد داریم به آن ها بپردازیم.

توصیه می شود به منظور جلوگیری از ایجاد خسارت های بیشتر در دستگاه مایکروفر، عیب یابی و تعمیر آن را بر عهده تکنسین های ماهر الکرا سرویس بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن، مایکروفر خود را سالم تحویل بگیرید.

1.خرابی سینی ماکروفر از علت نچرخیدن سینی مایکروفر

خرابی سینی ماکروفر

در اولین قدم برای شناسایی علت های نچرخیدن سینی مایکروفر می توانید سینی فر را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که سینی شما آسیب دیده است، احتمالا در چرخیدن دچار مشکل است؛ بنابراین بررسی کنید که سینی نشکسته باشد و حتما از نظر سایز با سایز مایکروفر شما تطابق داشته باشد.

2.ریل زیر سینی مایکروفر

از دیگر علت های نچرخیدن سینی مایکروفر، مرتبط با ریل زیر سینی مایکروفر است. از ریل ها درون مایکروفر به منظور حفظ تعادل سینی و کمک به چرخش آن استفاده می شود. برای بررسی این مورد لازم است سینی را از دستگاه خارج کنید و سپس ریل و چرخ های آن را بررسی کنید تا دچار شکستگی، ساییدگی و یا خرابی نشده باشد. در صورتی که ریل زیر سینی مایکروفر آسیب دیده باشد، باید اقدام به تعویض آن نمایید.

3.نا متعادل بودن سینی در ماکروفر

سینی مایکروفر در صورتی قادر به چرخش صحیح در داخل دستگاه است که به شیوه صحیحی در داخل مایکروفر قرار گرفته باشد. بنابراین بررسی کنید که سینی دقیقا در جای درست خود در مایکروفر قرار گرفته باشد.

در صورتی که سینی مایکروفر و صفحه شیشه ای، در محل مناسب خود قرار نگرفته باشد و اصطلاحا چفت نشده باشد، نمی تواند در داخل دستگاه بچرخد. بنابراین یکبار دیگر سینی را در جای خود قرار دهید و دستگاه را روشن کنید، در صورتی که وضعیت سینی نامتعادل بوده باشد، این بار شروع به چرخش خواهد کرد.

4.غلتک کثیف و یا آسیب دیده از علت نچرخیدن سینی مایکروفر

محفظه داخلی دستگاه باید به طور مرتب تمیز شود؛ چراکه کثیف بودن محفظه داخلی دستگاه و انباشته شدن چربی ها و تکه های غذا در داخل آن، می تواند مشکلات متعددی را برای دستگاه مایکروفر ایجاد کند.

عدم رسیدگی به نظافت داخلی مایکروفر نیز می تواند مانع از چرخش درست سینی و صفحه شیشه ای آن شود؛ بنابراین بررسی کنید که در اطراف موتور محرک، کوپلینگ ها، غلتک های زیر سینی مایکروفر و … چربی و تکه های غذا وجود نداشته باشد. چراکه احتمال دارد علت نچرخیدن سینی مایکروفر ، وجود تکه ای از غذا در زیر غلتک های سینی باشد به طوری که مانع از حرکت آن شود.

بنابراین نظافت دستگاه پس از هر بار استفاده، ضمن اینکه می تواند از بروز مشکلات متعدد از جمله نچرخیدن سینی فر جلوگیری کند، منجر به افزایش طول عمر دستگاه نیز خواهد شد. سعی کنید قطعات مایکروفر را با احتیاط تمیز کنید تا در اثر ایجاد ضربه به قطعه های کوپلر و یا شفت آسیبی وارد نشود.

5.خرابی شفت و غلتک های زیر سینی

در کنار کوپلینگ و موتور محرک، یک شفت برای چرخش سینی طراحی شده است. آسیب دیدن این شفت به هر دلیلی که باشد، می تواند از دلایل اصلی نچرخیدن سینی مایکروفر به شمار برود. شما عزیزان می توانید برای تعمیر شفت مایکروفر از کارشناسان و تکنسین های ماهر الکرا سرویس کمک بگیرید.

6.اشکال در برد الکترونیکی

از دیگر علت های نچرخیدن سینی مایکروفر، اشکال در برد الکترونیکی دستگاه مایکروفر است. برد مایکروفر همانند مغز عمل می کند و فرمان اجرای دستورالعمل را به قطعات مختلف ارسال می کند. در صورتی که برد الکترونیکی مایکروفر دچار مشکل شود، چرخش سینی مایکروفر نیز دچار اشکال خواهد شد.

احتمال این مورد کم است و بهتر است به عنوان آخرین گزینه بررسی شود. توصیه می شود به دلیل حساسیت بالای بردهای الکترونیکی دستگاه های مایکروفر، از باز کردن و تعمیر آن ها جلوگیری کنید با سپردن اینکار به تکنسین های ماهر الکرا سرویس در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید.

7.آسیب دیدن کوپلر سینی از علت نچرخیدن سینی مایکروفر

کوپلر و یا به عبارت دیگر کوپلینگ، وسیله ای نرم و پلاستیکی می باشد که متصل به شفت موتور است. وظیفه کوپلر، انتقال حرکت موتور به سینی شیشه ای می باشد. بنابراین از علت های اصلی نچرخیدن سینی مایکروفر می تواند آسیب دیدن کوپلر سینی باشد.

کوپلر کمک می کند تا در زمان چرخش سینی، لرزش و صدایی ایجاد نشود و سینی با استفاده از نیروی موتور به چرخش در آید. برای تعمیر این قطعه لازم است ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید و سپس حلقه متحرک و کاور زیر سینی را خارج نمایید. کوپلر قطعه ای پلاستیکی با سه دندانه می باشد که ممکن است این دندانه ها به دلیل قرار دادن اجسام سنگین بر روی سینی شیشه ای آسیب ببینند.

تعویض کوپلر نیازمند این است که موتور باز شود. این مرحله نیازمند تخصص و مهارت کافی است؛ در صورتی که نمی توانید قطعات مایکروفر را جدا کرده و کوپلار را تعویض کنید، توصیه می شود اینکار را به افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه بسپارید تا از آسیب دیدن بیشتر دستگاه خود جلوگیری کنید. تکنسین های الکرا سرویس می توانند در کم‌ترین زمان با برداشتن سینی فر، از روی ظاهر کوپلر، آسیب و یا شکستگی آن را تشخیص دهند و به راحتی آن را تعویض نمایند.

8.موتور گردان آسیب دیده

به منظور بررسی علت نچرخیدن سینی مایکروفر ، موتور گردان مایکروفر نیز باید بررسی شود تا آسیب ندیده باشد. این موتور گردان به شفت و یا کوپلار متصل است. موتور گردان وظیفه دارد نیروی مورد نیاز برای چرخیدن سینی را فراهم کند. در صورتی که این موتور آسیب ببیند برای چرخش مجدد سینی، باید تعمیر شود.

تعمیر موتور گردان آسیب دیده نیازمند این است که موتور از پنل زیردستگاه خارج شود. موتور مربوطه به کمک چندین سیم در جای خود محکم شده است؛ برای تعمیر این موتور باید پیچ ها باز شود و موتور به کمک مولتی متر تست گردد.

بنابراین مولتی متر را در پایانه های موتور گردان مایکروفر قرار دهید، در صورتی که جریانی را مشاهده نکنید، به این معنی است که موتور سوخته است و نیازمند تعویض می باشد.

چگونه سینی گردان ماکروفر را تعمیر کنیم؟

بسیاری از افراد پس از عیب یابی و اطلاع از علت نچرخیدن سینی مایکروفر ، تمایل دارند اقدام به تعمیر سینی گردان خود نمایند تا دستگاه عملکرد اولیه خود را داشته باشد. رفع کردن مشکلات ساده ای که برای مایکروفر ایجاد شده است، از عهده تمامی افراد بر می آید.

 

بنابراین ابتدا غلتک های زیر مایکروفر را بررسی کنید و در صورتی که آسیب دیده است آن را تعویض نمایید. سعی کنید با یک پارچه نرم و کمی آب و سرکه، محفظه داخلی مایکروفر را تمیز کنید و با قرار دادن صحیح سینی در جای خود، مجدد از دستگاه استفاده کنید.

در صورتی که با رعایت این نکات، مجدد سینی مایکروفر نچرخد؛ لازم است برای شناسایی علت نچرخیدن سینی مایکروفر و رفع آن حتما از تکنسین های ماهر کمک دریافت کنید.

هشدار

اشعه های تولید شده توسط مایکروفر، خطرناک می باشند و نفوذ آن ها به بیرون، برای سلامتی انسان مضر هستند. به همین دلیل اگر دانش و تخصص کافی در این زمینه ندارید، تعویض قطعه و یا تعمیر دستتگاه مایکروفر خود را به عهده کارشناسان الکرا سرویس بگذارید تا دستگاه مایکروفر شما را تعمیر کنند.

شرکت الکرا سرویس در استان تهران مستقر است و به صورت تخصصی در زمینه تعمیر انواع مایکروفر فعالیت می کند. تکنسین های ماهر و حرفه ای الکرا سرویس می توانند در کم‌ترین زمان علت نچرخیدن سینی مایکروفر را شناسایی کنند و با حداقل هزینه اقدام به تعمیر دستگاه شما نمایند. برای جلوگیری از آسیب به دستگاه و هزینه های بیشتر، از تعمیر خودسرانه دستگاه بپرهیزید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس