علت دود کردن مایکروفر چیست؟

علت بوی سوختگی در ماکروویو و دود کردن مایکروفر، می تواند سوختن کابل برق، ترموستات، ترانس ولتاژ بالا، استفاده از ظروف نامناسب، پخت طولانی مدت غذا و … باشد. مایکروفرها از دستگاه های کاربردی برای پخت سریع و ساده غذاها هستند؛ با این وجود باید در هنگام استفاده از آن ها احتیاط لازم را داشته باشید تا عملکرد دستگاه با مشکلی مواجه نشود.

یکی از مشکلات رایج که بسیاری از افراد در حین کار با دستگاه مایکروفر آن را تجربه می کنند، دود کردن مایکروفر و استشمام بوی سوختگی می باشد. این مشکل ناشی از استفاده نادرست از دستگاه است، اما نیازی به نگرانی نیست؛ چراکه می توانید در کم‌ترین زمان ممکن، مشکل را شناسایی و رفع کنید. توصیه می شود برای رفع مشکل مایکروفر از کارشناسان الکرا سرویس مشاوره دریافت کنید با از بروز مشکلات جدی تر و آسیب به دستگاه خود جلوگیری کنید.

علت بوی سوختگی در ماکروفر چیست؟ چرا مایکروفر در حین کار دود تولید می‌کند؟

مایکروفرها از دستگاه هایی هستند که امروزه در تمامی خانه ها وجود دارند و فرآیند گرم کردن و یا پختن غذا را آسان تر می کنند. اما موضوعی که در رابطه با این دستگاه وجود دارد، این است که این وسیله نیز می تواند همانند دیگر لوازم برقی دچار مشکل شود.

همانطور که اشاره کردیم، دود کردن مایکروفر و استشمام بوی سوختگی از مایکروویو می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در برخی موارد این مشکل ناشی از یک موضوع ساده است و به راحتی قابل حل می باشد و در برخی موارد دیگر نیاز به بررسی های بیشتری است و لازم است شما برای رفع مشکل دستگاه خود و جلوگیری از آسیب به آن، از کارشناسان و متخصصان کمک بگیرید.

راه حل و روش های برطرف کردن مشکلات مایکروفر

 

بسیاری از افراد پس از مشاهده دود و بوی سوختگی از مایکروفر نمی دانند که چه اقداماتی را باید انجام دهند و آیا این اتفاق خطرناک می باشد یا خیر. در صورتی که شما بتوانید پس از مشاهده دود، مشکل را برطرف کنید، دستگاه خود را از آسیب دیدن حفظ کرده اید. بنابراین در ادامه به علت دود کردن مایکروفر پرداخته ایم که می توانید با استفاده از آن ها علت دود کردن و بوی سوختگی در مایکروویو خود را شناسایی کنید.

1.آیا تمیز کردن سینی مایکروویو و نظافت به دود نکردن کمک می کند؟

لازم است در هنگام قرار دادن غذاهای سرد در داخل مایکروفر، درپوش مناسبی برای روی آن ها قرار بگیرد؛ تا در هنگامی که غذا گرم می شود، مواد غذایی به دیواره ها و کف مایکروفر نپاشد. چراکه پاشیدن بخشی از غذا بر روی سینی مایکروفر در هنگام گرم شدن، اجتناب ناپذیر می باشد و ممکن است چربی و باقی مانده غذا بر روی سینی مایکروفر باقی بماند.

زمانی که غذا در داخل مایکروفر گرم می شود، در صورتی که از درپوش استفاده نکرده اید، لازم است اقدام به تمیز کردن فضای داخل مایکروفر کنید؛ باقی ماندن مواد غذایی از دفعات گذشته در داخل مایکروفر سبب می شود که در هنگام استفاده مجدد از دستگاه، این بقایا بیش از حد گرم شده و دود ایجاد کنند. بنابراین از علت های دود کردن مایکروفر ، تمیز نبودن محفظه داخلی دستگاه است که لازم است آن را بررسی کنید و از محلول آب و سرکه برای از بین بردن کثیفی های مایکروفر خود استفاده کنید.

2.دود کردن ماکروفر به دلیل استفاده از ظروف نامناسب

 

برای گرم کردن غذا و یا پخت و پز با استفاده از مایکروفر حتما باید از ظروف مناسبی استفاده شود. قرار دادن ظروف نامناسب شامل ظروف فلزی و … منجر به ایجاد جرقه و در نهایت دود کردن و بوی سوختگی می شود. در نظر داشته باشید، جرقه حاصل از قرار دادن ظروف فلزی در داخل مایکروفر می تواند ضمن وارد کردن آسیب جدی به دستگاه شما، منجر به ایجاد آتش‌سوزی نیز شود. لازم است برای دستگاه مایکروفر خود از ظروفی استفاده کنید که برچسب ایمنی مایکروفر بر روی آن ها درج شده باشد.

فراموش نکنید کوچکترین تکه فلزی در ظروف همانند یک تکه از سیم ظرفشویی و یا منگنه چای کیسه ای نیز می تواند منجر به ایجاد جرقه و دود کردن مایکروفر شود.

3.پخت طولانی مدت غذا علت دود کردن مایکروفر

مایکروفر دارای سرعت بسیار بالایی در گرم کردن و پخت و پز غذا است. بنابراین زمانی که قصد استفاده از این دستگاه را دارید، باید مراقب غذای داخل آن باشید تا بیش از اندازه در داخل دستگاه قرار نگیرد.

پختن بیش از اندازه غذا در داخل مایکروفر می توانند منجر به گرم شدن بیش از حد آن، سوختگی و در نهایت دود کردن مایکروفر شود. برای اینکه بدانید برای هر غذا چه زمانی را باید تنظیم کنید، لازم است دفترچه مایکروفر خود را به دقت مطالعه کنید. اگر دستگاه شما دفترچه راهنما ندارد می توانید از روی برچسب مندرج بر روی دستگاه از توان دستگاه خود مطلع شوید.

4.دود کردن مایکروفر به دلیل اتصالی کردن مایکروویو

اتصالی کردن ماکروفر

ممکن است دود کردن مایکروفر شما همراه با بوی سوختگی سیم و خروج دود از منافذ دستگاه باشد. در چنین حالتی مشکل دستگاه جدی تر است و لازم است بلافاصله دستگاه را از برق جدا کنید. حتما از یک تکنسین حرفه ای برای شناسایی مشکل کمک بگیرید.

در صورتی که خارج شدن دود از منافذ دستگاه، همراه با بوی سوختگی سیم و به صدا افتادن دستگاه باشد، احتمالا سیم پیچ های ترانس دستگاه سوخته است. اصرار به استفاده مجدد از مایکروفر در چنین حالتی می تواند صدمات زیادی را به دستگاه وارد کند.

5.سوختن قطعاتی چون ترموستات، ترانس ولتاژ بالا و رله برد

 

از دیگر علت دود کردن مایکروفر می توان به سوختن قطعاتی شامل ترموستات، ترانس ولتاژ بالا و رله برد اشاره کرد. در قطعاتی که نام بردیم، قطعه و یا قسمت پلاستیکی وجود دارد که در اثر حرارت دیدن چار سوختگی می شود و دود ایجاد می کند. در چنین حالتی می توانید با تکنسین های الکرا سرویس تماس بگیرید تا در کم‌ترین زمان اقدام به تعمیر دستگاه مایکروفر شما کنند و از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری نمایند؛ چراکه قطعاتی که نام بردیم مهم و حیاتی هستند و لازم است در کم‌ترین زمان تعمیر و یا تعویض شوند.

6.لوازم خارجی که باعث ایجاد بوی سوختگی و دود کردن مایکروفر می شود

تنها موضوعی که می تواند در خارج از دستگاه، منجر به ایجاد بوی سوختگی و دود کردن مایکروفر شود، سوختن کابل برق است. در صورتی که بو و یا دودی را در این قسمت مشاهده کردید، سریعا کابل برق دستگاه را از برق جدا کنید.

لازم است به کابل نگاه کنید، در صورتی که پلاستیک دو شاخه و یا تبدیل سه شاخه به دو شاخه آن در حال آب شدن بود، می توانید متوجه شوید که مشکل از این قسمت است. در چنین حالتی یا کابل به طور کامل و یا سری تبدیل آن نیازمند تعویض است.

7.لوازم داخلی و خارجی که باعث ایجاد بوی سوختگی و دود کردن مایکروفر می شود کدام است؟

 

در برخی موارد علت دود کردن مایکروفر ناشی از وجود مشکل در برخی لوازم داخلی مایکروفر می باشد. این قطعات همانند کابل برق قابل رویت هستند و برای مشاهده آن ها نیازی به بازکردن پیچ های دستگاه نیست.

اولین قطعه، محافظ اشعه دستگاه است که در سمت راست و بالای دستگاه قرار می گیرد. این قطعه فقط به دلیل استفاده اشتباه از دستگاه می سوزد و قرار دادن ظروف فلزی در داخل مایکروفر می تواند به این قطعه آسیب بزند. در صورتی که به محافظ اشعه مایکروفر آسیب وارد شود، بیشتر از دود، بوی سوختگی را استشمام خواهید کرد.

دومین قطعه کوبل زیرسینی است. این کوبل، پلاستیکی می باشد و وظیفه آن چرخش سینی مایکروفر است. حرارت طولانی در داخل ماکروفر می تواند منجر به سوختن این قطعه پلاستیکی و دود کردن مایکروفر شود.

8.المنت باعث دود کردن مایکروفر و بوی سوختگی می شود

المنت های مایکروفر نیز می توانند منجر به ایجاد بوی سوختگی و دود کردن مایکروفر شوند. در هر دستگاه مایکروفر دو الی شش قطعه المنت تعبیه شده است که در قسمت های بالا و پایین مایکروفر جاسازی می شوند.

در صورتی که چربی و ذرات مواد غذایی بر روی این المنت ها وجود داشته باشد، سبب می شود که بیش از اندازه داغ شوند و در نهایت بسوزند. سوختن مواد غذایی موجود بر روی المنت ها منجر به ایجاد بوی سوختگی و دود می شود. برای حل این مشکل لازم است پس از هر بار استفاده، از تمیز بودن المنت های دستگاه خود اطمینان داشته باشید.

از بین بردن بوی بد مایکروفر و رفع بوی سولاردام

 

در صورتی که دود کردن مایکروفر خود را مشاهده کردید و یا بوی سوختگی از مایکروویو را استشمام نمودید، لازم است در اولین قدم دستگاه خود را خاموش کرده و از برق بکشید.این مشکل ممکن است جزئی باشد و حاصل از یک اشتباه در هنگام استفاده از دستگاه باشد و همینطور ممکن است جدی تر و به دلیل مشکلات فنی رخ داده باشد.

شما می توانید پس از شناسایی و رفع مشکل از یک کاسه حاوی آب و سرکه سفید برای از بین بردن بوی بد مایکروفر و رفع بوی سولاردوم استفاده کنید. فقط کافی است محلول مورد نظر را به مدت 5 دقیقه در داخل مایکروفر روشن بگذارید و سپس 15 دقیقه صبر کنید. بخار حاصل از محلول آب و سرکه منجر به از بین رفتن بوی داخل مایکروفر خواهد شد. لازم است پس از خارج کردن محلول از مایکروفر با یک حوله تمیز نیز آن را پاک کنید.

شناسایی علت دود کردن مایکروفر با الکرا سرویس

پس از مشاهده دود کردن مایکروفر آنچه که حائز اهمیت است این است که شما سریعا مشکل را شناسایی و رفع کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی تر برای دستگاه و همینطور متحمل هزینه بیشتر شدن، با تکنسین های الکرا سرویس تماس حاصل بفرمایید تا در کم‌ترین زمان و با حداقل هزینه دستگاه شما را بررسی و تعمیر نمایند.

الکرا سرویس این اطمینان را به شما می دهد که با یکبار مراجعه و طی مدت زمان کوتاهی مشکل دستگاه شما را شناسایی و حل کنند. در این مجموعه برای تعمیر مایکروفر شما از قطعات یدکی و اصلی استفاده می شود. برای ارتباط با کارشناسان با شماره های مندرج در انتهای مقاله تماس حاصل بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس