علت خاموش شدن کولر گازی

علت خاموش شدن کولر گازی چیست؟ همسو با پیشرفت تکنولوژی، از سیستم جدیدی به نام کولر گازی و یا همان اسپیلت برای خنک کردن هوای محیط استفاده می شود. کولرهای گازی قدرت خنک‌کنندگی بالایی دارند، به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. امروزه برندهای باکیفیت مختلفی اقدام به تولید کولر گازی می کنند اما این وسیله نیز ممکن است در پی عدم سرویس های دوره ای، نوسانات برق ، نقص فنی و … به یکباره دچار مشکل شده و خاموش شود. خاموش شدن کولر گازی از مشکلات رایج برای این دستگاه است که دلایل متعددی دارد و نشان دهنده مشکل در یکی از قطعات دستگاه می باشد.

مشکل در برد، کمپرسور، خازن، اورلود و … از دلایل خرابی کولر گازی می باشد. در صورتی که کولر گازی شما به یکباره خاموش شده است، توصیه می کنیم سریعا اتصال برق آن را قطع کنید و با یک تعمیرگاه مجاز برای تعمیر آن تماس حاصل بفرمایید. اقدام به باز کردن قطعات کولر گازی و تعمیر آن ها بدون دانش کافی، منجر به بروز مشکلات بیشتری برای دستگاه خواهد شد. تعمیرکاران آی پی سرویس تهران آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه عیب یابی علت خاموش شدن کولر گازی و رفع آن می باشند.

علت خاموش شدن کولر گازی چند دقیقه پس از روشن شدن چیست؟

کولرهای گازی به دلیل داشتن سیستم تهویه مناسب، صدای کم، بدون نیاز به کانال کشی و … بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. کولرهای گازی در مدل ها و انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند که اغلب سیستم کاری مشابهی دارند و ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند و از کار بیافتند. تعمیرات کولر گازی امری تخصصی است که لازم است آن را به افراد مجرب محول کنید تا از ایجاد آسیب های بیشتر به دستگاه جلوگیری گردد.

کولرهای گازی به دلایل مختلفی به صورت ناگهانی خاموش می شوند؛ به طوری که ممکن است این مشکل به دلیل نوسانات برق و یا عدم تامین برق مورد نیاز برای دستگاه ایجاد شود و یا در قطعه ای از آن نقص فنی به وجود آمده باشد.

در صورتی که کولر گازی که استفاده می کنید، به طور مداوم روشن و خاموش می شود، احتمالا دچار چرخه کوتاه شده است. کثیفی فیلترهای دستگاه، خرابی برخی قطعات داخلی از جمله خازن و … از عوامل روشن و خاموش شدن خود به خودی کولر گازی می باشند. این مشکل انرژی زیادی را نیاز دارد، به همین دلیل می تواند منجر به خرابی کمپرسور نیز گردد.

علت های اصلی خاموش شدن کولر گازی چیست؟

 

یکی از مشکلات رایجی که برای کولرهای گازی ایجاد می شود و کاربران آن را در مجموعه آی پی سرویس تهران گزارش کرده اند، خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می باشد. خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به دلایل مختلفی شامل مشکل اتصال در سیستم برق کشی، خراب شدن برد الکترونیکی، خراب شدن یا نیم سوز شدن کمپرسور، خراب شدن سنسور، گرفتگی مسیر جریان گاز، خراب شدن رله استارت، خراب شدن اورلود و … اتفاق می افتد که در ادامه قصد داریم به مهم ترین عوامل آن بپردازیم.

1.معیوب شدن و خرابی کمپرسور دستگاه

از شایع ترین علت های خاموش شدن کولر گازی، خرابی کمپرسور و موتور می باشد. به طور کلی فرآیند سرمایش و سرمادهی در کولرهای گازی در نتیجه عملکرد صحیح کمپرسور اجرایی می شود. کمپرسور دستگاه با هدف فشرده سازی و متراکم سازی گاز مبرد در کولر های گازی تعبیه شده است. در صورتی که این قطعه از کولر گازی دچار مشکل شود، ضمن اینکه سیکل تبرید یا همان فرآیند سرد سازی مختل می شود، شاهد خاموش شدن یکباره کولر گازی نیز خواهید بود.

از مهم ترین دلایل سوختن کمپرسور دستگاه می توان به سوختن خازن راه انداز، کافی نبودن گاز مبرد در درون کمپرسور، وجود گرد و غبار زیاد در کویل های کندانسور، ضعیف بودن برق دریافتی توسط کندانسور، ضربه خوردن و آسیب به کمپرسور، سیم ‌کشی اشتباه و نامناسب، یخ زدگی و یا برفک در قسمت خارجی یونیت، خرابی اورلود و … اشاره کرد.

عیب یابی و رفع این مشکل فنی از کولرهای گازی، نیازمند دانش کافی در این زمینه است؛ بنابراین لازم است که عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازی را به سرویس کاران مجرب آی پی سرویس تهران بسپارید.

2.نیم سوز کمپرسور

نیم سوز و معیوب شدن کمپرسور نیز منجر به خاموش شدن یکباره کولر گازی می شود. در صورتی که دستگاه در بازه زمانی طولانی تری کارکرد صحیحی ندارد و از توان و قدرت خنک‌کنندگی پایینی برخوردار است، احتمالا موتور و کمپرسور دستگاه نیم سوز شده است. عیب یابی این مشکل با بررسی و چک کردن سالم بودن رله و مسیر مرتبط با گردش و چرخش گاز مبرد، امکان‌پذیر است.

3.خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه از علت خاموش شدن کولر گازی

 

در صورتی که برد الکترونیکی دستگاه خراب شود، کولر گازی به یکباره خاموش می شود و تلاش برای روشن کردن آن نیز بی نتیجه خواهد بود. برد الکترونیکی وظیفه فرماندهی و نظارت بر عملکرد تمامی قطعات به کار رفته در ساخت کولر گازی را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی در آن ایجاد شود، ارسال فرمان به قسمت های مختلف دستگاه دچار مشکل می شود و شاهد کارکرد نامطلوب و در نهایت خاموش شدن یکباره آن خواهیم بود.

از دلایل خرابی برد کولر گازی می توان به فرسودگی برد بر اثر عمر طولانی، آسیب دیدگی برد، ضربه خوردن کولر گازی، گرد و غبار و کثیفی، سوختن خازن‌ های کولر گازی، سوختن مدارهای موجود در برد کولر گازی و … اشاره کرد. تعمیرکاران آی پی سرویس تهران با تکیه بر تسلط بر روی برد های الکترونیکی کولرهای گازی، مشکل را برطرف می کنند.

4.خرابی ترموستات

از دیگر علت های خاموش شدن کولر گازی ، خرابی ترموستات است. ترموستات کولر گازی وظیفه تنظیم، مدیریت و کنترل دمای محیط را بر عهده دارد. این قطعه با روشن نگه داشتن کولر گازی، دمای محیط را به درجه مورد نظر می رساند، زمانی که به دمای داخلی تنظیم شده برسد، سنسور کولر گازی خاموش می شود. پس از افزایش دما، بار دیگر کولر گازی شروع به کار می کند.

سنسور های دمایی وظیفه تنظیم دمای محیط و اعلام روشن و خاموش کردن کولر گازی به برد را بر عهده دارند. بدیهی است اگر سنسور خراب شود، کولر گازی تعادل نخواهد داشت و ممکن است کولر گازی مرتبا خاموش شود. در صورتی که ترموستات دچار خرابی شود، کولر گازی پس از خاموش شدن، دیگر روشن نمی شود. در چنین حالتی، بهترین راهکار تعویض و جایگزین کردن ترموستات با نسخه فابریک و اصل است.

5.اتصالی یا قطعی در سیم کشی برق و افت ولتاژ از علت خاموش شدن کولر گازی

قطعی سیم های برق ساختمان نیز از علت های خاموش شدن کولر گازی می باشد. در صورتی که در سیستم کابل کشی ساختمان، اتصالی وجود داشته باشد، امکان سوختن و از کار افتادن این کولر گازی وجود دارد.

کولرهای گازی برای کارکرد مطلوب و صحیح به جریان برق تک فاز یا ولتاژ 220 ولت نیاز دارند. در صورتی که مشکلی شامل قطعی و یا اتصالی برق ایجاد شود، نیروی الکتریکی مورد نیاز برای روشن شدن کولر گازی فراهم نمی شود. برای عیب یابی و رفع این مشکل، لازم است که سیستم کابل کشی ساختمان بررسی شود؛ سیم کشی طولانی، برق دزدی، اشکال در فیوز، خراب شدن خازن، شل بودن اتصالات، یکی شدن اتصالات فاز و نول، بلند بودن سیم رابط کولر و … می تواند منجر به بروز این مشکل شود.

6.معیوب شدن رله استارت

از دیگر علت های خاموش شدن کولر گازی، خرابی رله استارت دستگاه است. با بررسی و تست رله استارت، می توان از خراب بودن و یا سلامت این قطعه اطمینان حاصل کرد.

عیب یابی خاموش شدن کولر گازی به دلیل خرابی رله استارت، اینگونه است که کافی است شستی مرتبط با اورلود را فشار دهید و سپس آن را رها کنید. چنانچه رله استارت خراب باشد، کمپرسور دستگاه شروع به کار می کند اما خاموش نمی شود. در چنین حالتی لازم است برای رفع مشکل، رله معیوب با رله نو، جایگزین گردد.

7.معیوب شدن اورلود از علت خاموش شدن کولر گازی

 

خرابی و معیوب شدن اورلود نیز از دلایل خاموش شدن یکباره کولر گازی است. در صورتی که اورلود دستگاه خراب شده باشد، کمپرسور بیش از اندازه داغ می شود. خرابی این قطعه فشار زیادی را به دیگر قطعات کولر گازی نیز وارد می کند. توصیه تکنسین های آی پی سرویس تهران، تعویض اورلود است.

8.گرفتگی مسیر جریان گاز

کولرهای گازی با استفاده از گاز موجود در کمپرسور سرمای مطلوبی را تولید می کنند. در صورتی که کولر گازی را روشن کردید و بلافاصله پس از شنیدن صدایی کولر از کار کردن متوقف گردید، احتمالا مسیر گاز به دلایل مختلفی گرفته است.

9.کثیفی و آلودگی فیلترهای تصفیه هوا از علت خاموش شدن کولر گازی

در بخش پنل داخلی کولر گازی، فیلترهایی تعبیه شده اند که با جذب آلودگی ها و ذرات ریز موجود در هوا، آلاینده های موجود را تصفیه می کنند و اینگونه هوای سالم و تمیز که سطح اکسیژن بالایی دارد را در فضای داخلی توزیع می کنند. در صورتی که فیلترهای کولر گازی به طور مرتب تمیز نشود، فیلتراسیون با مشکل مواجه می شود و اینگونه ممکن است به دلیل کاهش راندمان دستگاه، کولر گازی به یکباره خاموش شود. از همین رو لازم است در بازه های زمانی مشخصی به صورت دوره ای، فیلترهای کولر گازی تمیز و یا تعویض گردند.

10.خاموش شدن فن کولر گازی

خاموش شدن فن کولر گازی

در صورتی که فن کولر گازی از کار بیافتد و کار نکند، احتمال دارد کولر گازی نیز خاموش شود، چراکه در این حالت دستگاه قادر به تولید باد نیست و عملکرد درستی ندارد. فن کولر گازی به دلایل مختلفی شامل مشکل در خود فن و یا خرابی خازن، دچار مشکل می شود و عیب یابی آن نیازمند بررسی های دقیق تری است.

11.کثیف شدن کویل های بخش کندانسور از علت خاموش شدن کولر گازی

 

در صورتی که آلودگی و کثیفی، بیش از اندازه در کویل کندانسور تجمع پیدا کند، کولر گازی به یکباره متوقف می شود. در واقع زمانی که گرد و غبار بیش از اندازه در کویل کندانسور تجمع یابد، سیستم قادر به کاهش گرما نخواهد بود و همین موضوع از علت های خاموش شدن کولر گازی است. بنابراین لازم است که در بازه های زمانی مشخصی آلودگی ها و گرد و غبار های جمع شده بر سطح کندانسور پاک شود.

12.سرویس نکردن کولر گازی در زمان مناسب

کولرهای گازی برای کارکرد بهتر، به سرویس های دوره ای نیاز دارند. توصیه تکنسین های آی پی سرویس تهران این است که پیش از ورود به فصول گرم سال و همینطور فصول سرد سال و استفاده از حالت سرمایشی و گرمایشی کولر گازی، حتما دستگاه سرویس شود.

13.وارد شدن فشار بیش از اندازه به سوئیچ ایمنی فشار از علت خاموش شدن کولر گازی

سوئیچ های ایمنی فشار، با هدف نظارت و حفاظت از اجزای مختلف کولر گازی در این دستگاه تعبیه شده اند. در زمان افزایش فشار و بار الکتریکی، سوئیچ های فشار عملکرد کولر گازی را متوقف می کنند و ممکن است دستگاه به یکباره خاموش شود. این فرآیند از آسیب رسیدن به دیگر قطعات کولر گازی جلوگیری می کند.

عیب یابی علت خاموش شدن کولر گازی و رفع آن با تعمیرکاران آی پی سرویس تهران

در اغلب موارد، سرویس های دوره ای از خاموش شدن یکباره کولر گازی جلوگیری می کنند. اما در صورتی که شاهد خاموش شدن ناگهانی کولر گازی بودید، همانگونه که مطالعه کردید، این مشکل دلایلی بسیاری دارد و لازم است در اولین قدم آن را از برق جدا کنید و سپس با یک تعمیرکار مجرب برای تعمیرات تماس حاصل بفرمایید.

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی دارای دلایل متعددی است که شناسایی و رفع آن نیازمند تجربه و تخصص بالایی می باشد. در نظر داشته باشید که تعمیرات کولر گازی بدون دانش کافی و یا سپردن آن به مراکز غیر معتبر، ضمن اینکه آسیب های بیشتری را برای این دستگاه به دنبال دارد، هزینه های تعمیرات آن را نیز افزایش می دهد.

آی پی سرویس تهران از نمایندگی های مجاز تعمیر کولر گازی است که با دریافت مجوز از سوی اتحادیه تعمیرات لوازم خانگی، خدمات تعمیر تخصصی کولر گازی را به مشتریان ارائه می دهد. جهت ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران مجموعه از طریق راه های ارتباط با مجموعه آی پی سرویس تهران که در انتهای مقاله موجود است، اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس