دلیل ایجاد صدا در کولر گازی

دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی چیست؟ یکی از نشانه های خراب شدن و آسیب دیدن کولرهای گازی، ایجاد صدای زیاد در آن ها می باشد. ممکن است در برخی مواقع کولر گازی شما با تولید هوای مطبوع، محیط را خنک کند و در این زمینه کارایی مناسبی داشته باشد اما با ایجاد سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی، آرامش و آسایش را از شما سلب کند.

از جمله صداهای ایجاد شده توسط کولر گازی که از سوی کاربران گزارش شده است، می توان به صدای وز وز، صدای سوت کشیدن، صدای پیچیدن باد، صدای جیغ، صدای آب و … اشاره کرد. در صورتی که مایل هستید از دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی مطلع گردید در ادامه این مقاله از سایت الکرا سرویس همراه ما باشید.

دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی و معنای آن

ایجاد انواع صدا در کولر گازی دلایل فنی متعددی دارد که برای رفع آن ها نیاز است که حتما این دلایل مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود. از جمله دلایلی که منجر به ایجاد صدای ناهنجار از کولر گازی می شود و نشان دهنده خرابی و یا آسیب دیدگی آن است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی مشکلات الکتریکی در کولر گازی
  • آسیب دیدن بخش مجاری و لوله های ظریف و حساس کولر گازی
  • ایجاد خرابی در بلبرینگ و تسمه ها در ساختار کولر گازی
  • شل شدن اتصالات مرتبط با قطعات و اجزای تعبیه شده در ساختار کولر گازی
  • مسدود شدن فیلترهای هوا در کولر گازی از دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی
  • مشکلات مرتبط با فن کولر گازی
  • خرابی کویل در کولر گازی
  • کثیفی کندانسور
  • خرابی کمپرسور
  • کم شدن گاز کولر گازی

هر صدای ناهنجاری که کولر گازی ایجاد می کند، ناشی از یک دلیل است که لازم است شناسایی و برطرف گردد. در واقع باید به صداهایی که کولر گازی شما ایجاد می کند، توجه داشته باشید چراکه مقدمه ای برای خرابی آن می باشد و سپس اقدام به تعمیر آن نمایید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

علت صدای پیچیدن باد در کولرگازی چیست؟

 

بسیاری از کاربران شنیدن صدای پیچیدن باد و یا صدای هووم را از کولر گازی خود گزارش کرده اند؛ این صدا به این معنی است که کولر گازی شما نیازمند سرویس است. به طور کلی کولرهای گازی به صورت مداوم و سالیانه نیازمند سرویس های دوره ای هستند و باید در بازه های زمانی مشخصی پاکسازی شوند. امکان دارد اپراتور دستگاه به دلیل گرد و خاک و آلودگی مسدوده شده باشد و فیلتر با گذشت زمان پر شده و نیازمند تعویض و یا نظافت باشد. پر شدن فیلترها منجر به مسدود شدن مسیر جریان هوا شده و در نهایت منجر به ایجاد صدایی مشابه صدای باد می گردد.

این صدا می تواند ناشی از فرسوده شدن برخی اجزا و قطعات فنی کولر گازی، مشکل در موتور فن و پره های خم شده و یا ناشی از خرابی کویل باشد. تمامی این موارد در سرویس های دوره ای مشخص می گردد و با تعمیر و یا تعویض شما صدایی را نخواهید شنید و کولر عملکرد صحیحی خواهد داشت.

علت صدای پنل خارجی کولر گازی چیست؟

یکی از دیگر از صداهایی که ممکن است از کولر گازی به گوش برسد، صدای پنل خارجی کولر و یا صدای تق تق از این دستگاه می باشد که ایجاد آن وابسته به دلایل مختلفی است.

این مشکل معمولا در عملیات سرد و گرم کردن کولر گازی، اتفاق می افتد و صدای ناهنجاری از بدنه و فوم ها همانند تق تق به گوش می رسد. تشخیص این موضوع و دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی نیازمند بررسی های دقیق توسط متخصصین و تکنسین های تعمیر کولرهای گازی است.

صدای برخورد قطعات فلزی کولر گازی

 

در برخی مواقع صدایی مشابه برخورد چندین قطعه فلزی از کولر گازی به گوش می رسد که دلیل ایجاد این صدا در کولر گازی این است که قطعات داخلی آن شل و یا سست شده اند. سست شدن قطعات داخلی کولر گازی سبب می شود که بین قطعات تعادلی وجود نداشته باشد و با برخورد با یکدیگر، صدای برخورد دو فلز را ایجاد کنند.

از دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی و صدای برخورد دو فلز با یکدیگر می توان به شکسته شدن قطعات داخلی کولرگازی و اسپیلت ، ایجاد نقص در دمنده داخلی دستگاه ، خراب شدن فن کندانسور دستگاه و … اشاره کرد.

توصیه می کنیم برای برطرف کردن این مشکل، در صورت عدم دانش کافی اقدام نکنید؛ چراکه می تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتر شود و بهتر است از تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.

صدای سوت مانند کولرگازی نشانه چیست؟

دلیل صدای سوت کولر گازی

ایجاد صدای سوت و یا ناله از کولر گازی، نیازمند بررسی های دقیق می باشد. برای اینکار بهتر است ابتدا لوله ها و تجهیزات کولر گازی را بررسی کنید. استفاده از لوله ها و تجهیزات نامناسب برای کولر گازی، می تواند از دلایل ایجاد صدای سوت در این دستگاه باشد.

از سویی دیگر اگر کولر گازی که استفاده می کنید، قدیمی است و یا در طی مدت زمانی که از آن استفاده نموده اید، برخی قطعات آن را تعویض کرده اید؛ احتمال دارد صدای سوت به دلیل عدم سازگاری قطعات نو با قطعات قدیمی باشد.

امکان دارد داکت ها آسیب دیده باشند، چراکه با گذشت زمان در استفاده از کولر گازی ها، ایجاد شکاف و نشتی در داکت ها امری طبیعی است و احتمال دارد هوا از طریق روزنه های ایجاد شده بر روی داکت ها، صدایی مشابه با صدای سوت ایجاد کند.

در برخی موارد نیز دلیل ایجاد صدای سوت در کولر گازی، مسدود شدن فیلترها با گرد و خاک می باشد؛ چراکه طبیعی است فیلترها طی مدت زمان طولانی، با گرد و خاک پر شوند، اما لازم است در فواصل زمانی مشخصی آن ها نظافت و یا تعویض نمایید.

دلیل صدای لرزش و تکان خوردن کولرگازی چیست؟

 

معمولا دلیل ایجاد صدای لرزش و تکان خوردن در کولر گازی، مرتبط با صدای ناشی از قطعات شل شده می باشد؛ امکان دارد برخی از قسمت های سیستم کولر گازی به دلیل حرکت مداوم و زیاد، به مرور شل شوند.

بنابراین شل شدن حتی چندین پیچ در ساختار کولر گازی، می تواند منجر به ایجاد صدای لرزش و تکان خوردن آن ها شود. رفع این مشکل با یک پیچ گوشتی و سفت کردن پیچ ها و قطعات شل شده در جای خودش، امکان پذیر است.

در نظر داشته باشید که اگر یکی از پیچ های موجود در ساختار کولر گازی باز شده باشد، احتمال دارد که یونیت خارجی به درستی در جای خودش قرار نگیرد و در زمان روشن بودن و کار کردن، لرزش و تکان داشته باشد. برای محکم کردن پیچ هایی که بر روی یونیت قرار گرفته است، حتما لازم است جریان برق را قطع کنید، چراکه دارای خطر برق گرفتگی می باشد.

علت صدای ضربه یا کوبیده شدن در کولرگازی

از دیگر صداهایی که کولر گازی در صورتی خرابی و نیاز به تعمیر ایجاد می کند، صدای کوبیده شدن و یا ضربه است؛ دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی و صدای ضربه و کوبش در این دستگاه، مرتبط به شل شدن و یا شکستگی قطعات داخلی کمپرسور کولر می باشد.

احتمالا این صدا به میله اتصال بین پیستون یا میل لنگ که از ساختار درونی کمپرسور است و یا نامتعادل بودن بلوور داخلی، مرتبط است. این صدا را جدا بگیرید چراکه ممکن است در صورت ادامه دار بودن به سوختن کمپرسور کولر گازی منتهی شود.

بررسی علل صدای جیر جیر از یونیت خارجی و یونیت داخلی کولر گازی

 

دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی و در واقع صدای جیر جیر، به دلیل سایش دو تکه فلز در ساختار کولر گازی بر روی یکدیگر می باشد. خراب بودن کمپرسور ، خراب بودن موتور فن بیرونی ، خراب بودن موتور بلوور ، خرابی دهنه کولرگازی و … از دلایل ایجاد صدای جیر جیر می باشد.

خراب شدن کمپرسور معمولا سبب ایجاد صدای جیر جیر در یونیت خارجی می شود و دلیل آن نیز این است که موتور تعبیه شده در داخل کمپرسور در صورت خرابی، صدایی مشابه جیغ را از خود تولید می کند. البته لازم است اشاره کنیم که یونیت خارجی دارای یک فن است، این فن به دفع گرما کمک می کند، چنانچه با مشکل مواجه شود، صدای ناهنجار جیر جیر را از خود تولید می کند.

شنیدن صدای جیر جیر از یونیت داخلی می تواند به دلیل آسیب دیدن فن بلوور باشد؛ فن بلوور به طور کلی وظیفه خنک کردن هوای گرم محیط را برعهده دارد و مجدد هوای سرد را از داخل یونیت خارجی به داخل محیط هدایت می کند. در صورتی که بلبرینگ ها به درستی روغن کاری نشده باشند و یا آسیب دیده باشند، صدای جیرجیر ایجاد می کنند.

علت صدای وز وز کولرگازی چیست؟

شنیدن صدای وز وز از کولر گازی، در بیشتر موارد به دلیل مشکلات الکتریکی است. اما از کار افتادن موتور کولر گازی ، اشکال در سیم کشی کولر گازی ، خراب شدن خازن کولر گازی ، خراب شدن کمپرسور کولر گازی ، جرقه زدن کولر گازی و … نیز می تواند این صدا را ایجاد کند.

تعمیرکاران و تکنسین های فنی الکرا سرویس بر این باور هستند که شل شدن قطعات داخلی و یا لوله های گاز کولر گازی نیز می تواند منجر به ایجاد صدای وز وز در آن شود که لازم است در بازه زمانی کوتاهی اقدام به تعمیر آن نمایید تا از بروز مشکلات بزرگ تر و خسارت های مالی بیشتر جلوگیری شود.

چرا کولرگازی صدای کلیک می دهد؟

یکی از رایج ترین صداهایی که در کولر گازی ها ایجاد می شود، صدای کلیک است. در صورتی که احساس می کند کولر گازی در زمانی که در حال کار کردن است، صدای کلیک می دهد، ممکن است این صدا ناشی از وجود یک جسم کوچک درون فن بلوور باشد و با چرخش فن، این شی با فن برخورد کرده و صدای کلیک ایجاد نماید.

در صورتی که کولر گازی را روشن می کنید، ضمن شنیدن این صدا کولر شروع به کار نمی کند، ممکن است مشکل مرتبط به وجود اشکال برق در ترموستات دستگاه، کمپرسور و یا خازن باشد. با این حال تکنسین های الکرا سرویس بر این باور هستند که شنیدن صدای کلیک از کولر گازی، می تواند به خرابی رله سیستم و یا کنداکتورهای آن نیز مرتبط باشد.

علت صدای هیس مانند یا صدای نشتی از کولرگازی

 

در مقاله دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی و معانی آن در سایت الکرا سرویس، قصد داریم دلیل شنیدن صدای هیس مانند یا صدای نشتی از کولر گازی را نیز بررسی کنیم. با شنیدن این صدا لازم است که فورا دستگاه را خاموش کنید و سریعا از یک تعمیر کار مجرب کولر گازی کمک بگیرد؛ چراکه این مشکل جدی است و لازم است در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

از دلایلی که منجر به ایجاد صدای هیس مانند یا نشتی از کولر گازی می شود می توان به نشت داکت یا لوله ها ، خرابی شیر انبساط ، قرار نگرفتن فیلتر هوا در سر جای خود ، نشت گار ، ایجاد سوراخ در بدنه و … اشاره کرد.

کار کردن مداوم و طولانی کولرگازی چه ارتباطی با ایجاد صدای بلند در این دستگاه دارد؟

ممکن است هوای گرم تابستان سبب شود که کولر گازی خود را به طور مداوم روشن کرده و مورد استفاده قرار دهید؛ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده مداوم از هر وسیله برقی منجر به آسیب و خرابی آن می شود.

از دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی مشکل در کویل های دستگاه است؛ ایجاد خرابی در پره های خم شده کویل کولر گازی، می توانند سبب ایجاد صدایی مشابه هوم شود. یا احتمال دارد که گره های کویل کولر گازی ، با گرد و خاک و آلودگی ها مسدود شده باشد و همین موضوع عملکرد کولر گازی را با مشکل مواجه کرده و کارایی آن را کاهش دهد.

بنابراین سعی کنید در فواصل زمانی مشخصی کولر گازی خود را خاموش کرده و پس از کمی استراحت مجدد روشن کنید، کار کردن مداوم و طولانی کولر گازی می تواند منجر به آسیب و ایجاد صدا در آن شود.

بررسی علل انواع صدا در کولرگازی و معنای آن از زبان متخصصین الکرا سرویس

در مقاله دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی از سایت الکرا سرویس، سعی کردیم که عوامل و دلایل مختلف ایجاد انواع صدا در کولر گازی را برایتان توضیح دهیم. لازم است به برخی نکات مهم در زمان شنیدن صداهای غیر معمول از کولر گازی، توجه داشته باشید:

لازم است ابتدا مشخص کنید که صدا از کدام بخش کولر گازی به گوش می رسد.
پس از شنیدن هر گونه صدایی از کولر گازی، سریعا دستگاه را متوقف کرده و اتصال برق آن را جدا نمایید تا از آسیب دیدگی های احتمالی جلوگیری کنید.
در صورتی که دانش فنی در زمینه تعمیر کولر گازی ندارید، اقدام به باز کردن و تعمیر آن نکنید چراکه ممکن است مشکل ایجاد شده بزرگ تر شود و به قطعات بیشتری آسیب برسانید.

در صورتی که می خواهید صداهای گوش خراش و ناهنجاری را از کولر گازی خود نشنوید، بهتر است به صورت دوره ای اقدام به سرویس کولر گازی خود و تعویض فیلترهای آن نمایید. در صورت عدم تسلط کافی در زمینه عیب یابی و یا تعمیر کولر گازی، می توانید از تعمیر کاران و تکنسین های الکرا سرویس کمک بگیرید و حل مشکل را به آن ها بسپارید.

بسیاری از مشتریان از هزینه تعیمر کولر گازی سوال دارند که وابسته به عوامل مختلفی شامل دلیل ایجاد انواع صدا در کولر گازی است که می توانید متناسب با خرابی دستگاه خود، جهت اطلاع از هزینه ها با پرسنل الکرا سرویس در ارتباط باشید و با استفاده از راه های ارتباطی درج شده در این مقاله، از مهندسین مجموعه مشاوره دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس