خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر

خطر گذاشتن فلز در ماکروفر

یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه ها، مایکروفر می باشد که کارکرد متفاوتی نسبت به دیگر دستگاه های گرم کننده همانند تستر و یا فر دارد. در واقع عملکرد خاص مایکروفر ها ایجاب می کند که از برخی مواد خاص در داخل آن ها استفاده نشود که از مهم ترین آن ها فلزات هستند.

استفاده از فلزات در داخل مایکروفرها و مایکروویو ها ممنوع می باشد چراکه خطراتی را به دنبال دارد. در صورتی که می خواهید از خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر مطلع گردید، تا انتهای این مقاله از سایت الکرا سرویس همراه ما بمانید.

مایکروفر چگونه عمل می کند که قرار دادن فلز باعث آتش سوزی می شود؟

همانطور که اشاره کردیم عملکرد مایکروفرها به گونه ای است که قرار دادن فلزات در داخل آن ها منجر به ایجاد آتش سوزی می گردد. برای اینکه بتوانیم خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر را توضیح دهیم، ابتدا لازم است با عملکرد دستگاه های مایکروفر آشنا شویم.

عملکرد مایکروفر چگونه است؟

 

مایکروفرها با برق کار می کنند، زمانی که اتصال برق مایکروفرها برقرار می شود، برق AC متناوب شهری وارد ترانس های ولتاژ به کار رفته در داخل مایکروفر می گردد. ترانس ولتاژ برق را افزایش می دهد تا برای ورود به قطعه ای به نام لامپ مگنترون مناسب گردد.

پس از افزایش ولتاژ، برق وارد قطعه مگنترون می شود؛ زمانی که دمای مگنترون بالا می رود، ساطع کردن اشعه را آغاز می کند. امواج الکترومغناطیسی که از مگنترون ساطع می شود، وظیفه گرم کردن غذا را بر عهده دارند، چراکه با نفوذ به داخل مواد غذایی، می توانند جنبش مولکول ها و در نهایت دمای آن ها را افزایش دهند.

در مقابل لامپ مگنترون، ورقه ای به نام صفحه میکا قرار گرفته است که وظیفه آن همسو کردن امواج الکترومغناطیسی که توسط مگنترون تولید می شود، می باشد. تا در واقع با همسو شدن تمامی امواج، در داخل غذا متمرکز شوند.

بدنه مایکروفر ساخته شده از عایق لعابی است، به همین دلیل هنگامی که امواج الکترومغناطیسی تولید شده به آن برخورد می کنند، از ایجاد جرقه در داخل دستگاه جلوگیری می شود و خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر بروز نمی دهد.

در واقع امواج الکترومغناطیسی قادر هستند در هنگام برخورد با هر چیزی که در مقابلشان قرار دارد، گرمای بسیاری را منتقل کنند و حتی منجر به ایجاد جرقه و در نهایت آتش سوزی شوند. فرآیندی که در مایکروفر ها وجود دارد، با فلزات همخوانی ندارد و در صورتی که امواج تولید شده از مگنترون با فلزات (بدون لعاب) برخورد کنند، حتما باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی می شوند.

نحوه عملکرد مایکروفر و ارتباط آن با متریال فلز

همانطور که اشاره کردیم خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر به دلیل نحوه عملکرد مایکروفر می باشد. دلیل این موضوع این است که زمانی که یک برنامه در مایکروفر اجرا می شود، مگنترون شروع به تولید امواج الکترومغناطیسی می کند.

فلزات نیز به دلیل ماهیتی که دارند، می توانند حجم بالایی از اشعه ها و گرما را در خود ذخیره کنند و در صورتی که در معرض تولید اشعه های مگنترون قرار بگیرند، ممکن است با ایجاد جرقه و گرما، منجر به ایجاد آتش سوزی شوند.

هشدار : مواد شیشه ای و پلاستیکی و هر گونه مواد غیر فلزی، امواج الکترومغناطیسی را عبور می دهند، اما مواد فلزی امواج را بازتاب می دهند و با جذب گرمای آن ها، جرقه ایجاد می کنند.

چرا با قرار دادن فلزات در ماکروفر، آتش سوزی ایجاد می شود؟

ظروف غیر فلزی همانند ظروف شیشه ای و یا پلاستیکی مناسب برای استفاده در داخل مایکروفر ها امواج الکترومغناطیسی تولید شده در داخل دستگاه مایکروفر را از خود عبور می دهند. اما ظروف فلزی امواج را بازتاب می دهند و آن ها را به سمت دیواره های دستگاه بازمی گردانند؛ به همین دلیل پس از قرار دادن ظروف فلزی در داخل مایکروفر، شاهد جرقه های بسیاری خواهیم بود.

از سویی دیگر ظروف فلزی به دلیل ماهیتی که دارند، می توانند حجم زیادی از گرما را در خود ذخیره کنند که همین موضوع سبب می شود پس از اینکه چند دقیقه از قرار دادن ظرف فلزی در دستگاه مایکروفر بگذرد، شاهد جرقه زدن و یا ایجاد آتش سوزی در آن باشیم.

بدیهی است هر چه میزان و حجم فلز موجود در دستگاه مایکروفر بیشتر باشد، خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر نیز بیشتر خواهد بود؛ در صورتی که ممکن است آتش سوزی را در پی داشته باشد. برای مثال خطرات ناشی از قرار دادن تکه کوچکی از ورقه آلومینیومی در دستگاه مایکروفر بسیار کمتر از قرار دادن یک قاشق در داخل آن می باشد.

هشدار : حتی قرار دادن ظروف شیشه ای که دارای لبه طلایی است و یا ظروف شیشه ای و پلاستیکی که دارای قطعه کوچک فلزی می باشد، در داخل مایکروفر خطرناک است و ممکن است منجر به ایجاد جرقه و آتش سوزی شود.

قرار دادن فویل آلومینیومی در ماکروفر چه خطری دارد؟

گذاشتن فویل آلومینیومی در ماکروفر

خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر محدود به قرار دادن ظروف فلزی در داخل دستگاه هایی که با استفاده از تولید امواج الکترومغناطیسی کار می کنند، نمی باشد. در هنگام استفاده از مایکروفر حتی نباید فویل های آلومینیومی را نیز در داخل این دستگاه ها بگذارید.

فویل ها در واقع ورقه های نازکی از فلز آلومینیوم می باشند که در هنگام پخت غذاها کاربرد دارند. از این فویل ها به راحتی می توان در داخل فرها استفاده کرد، به همین دلیل بسیاری فکر می کنند که می توانند فویل را در داخل مایکروفر و یا مایکروویو نیز قرار دهند. عملکرد فر با مایکروفر بسیار متفاوت است، دلیل این موضوع این است که در فرها با استفاده از جریان الکتریکی و تولید گرما از طریق المنت ها، غذا پخته می شود اما در مایکروفر ها امواج الکترومغناطیسی باعث یخ زدایی و یا پخت غذا هستند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، عملکرد مایکروفر ها به گونه ای است که قرار دادن حتی کوچکترین قطعه فلزی در داخل آن ها نیز منجر به ایجاد جرقه می شود. بنابراین استفاده از فویل ها در این دستگاه، خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر را به دنبال خواهد داشت.

چه چیز هایی را نباید درون ماکروفر گذاشت؟

 

برای جلوگیری از بروز مشکل در هنگام استفاده از مایکروفر باید توجه داشته باشید که تا حد امکان کوچکترین قطعه فلزی را در داخل مایکروفر قرار ندهید.

بنابراین توجه داشته باشید که در ظرف حاوی مواد غذایی که در مایکروفر قرار می دهید، قاشق و یا چنگال جا نمانده باشد. همینطور از قرار دادن فویل آلومینیومی در داخل مایکروفر بپرهیزید.

ظروف دور طلایی را به هیچ عنوان در داخل مایکروفر قرار ندهید. استفاده از ظروف فلزی در داخل دستگاه مایکروفر منجر به خرابی قطعات دستگاه شما می شود و در واقع متحمل پرداخت هزینه اضافی برای تعمیر دستگاه خود خواهید شد.

در صورتی که پس از قرار دادن ظروف فلزی در داخل دستگاه مایکروفر، متوجه جرقه ای در داخل دستگاه شدید، لازم است فورا آن را از برق بکشید و با تعمیرگاه های معتبر مایکروفر تماس حاصل بفرمایید و حل این مشکل را به آن ها بسپارید.

هشدار : علاوه بر ظروف فلزی و آبکاری شده، لازم است از قرار دادن سس تند، گوجه فرنگی و فلفل در داخل مایکروفر نیز بپرهیزید چراکه مشکلات متعددی را برای دستگاه ایجاد می کند.

چرا نباید از ساندویچ های فویل دار در مایکروفر استفاده کرد؟

از متداول ترین بی دقتی هایی که به دستگاه مایکروفر آسیب می رساند، قرار دادن ساندویچ ها همراه با فویلشان در داخل مایکروفر می باشد. معمولا اغلب ساندویچ ها دارای یک لایه فویل آلومینیومی می باشند. در صورتی که ساندویچی را همراه با فویل در داخل مایکروفر قرار دهید، احتمال دارد جرقه های پی در پی ایجاد شده و حتی آتش سوزی اتفاق بیفتند.

بنابراین حتی اگر مایل هستید از دستگاه مایکروفر برای گرم کردن ساندویچ خود استفاده کنید، لازم است ابتدا ورقه آلومینیومی را از دور ساندویچ خارج کنید و سپس آن را در داخل مایکروفر قرار دهید.

لازم است اشاره کنیم که اگر مجبور هستید ساندویچ خود را همراه با فویلی که به دور آن وجود دارد، در داخل دستگاه مایکروفر گرم کنید، توصیه می شود بیش از یک چهارم ساندویچ با فویل پیچیده نشود و همینطور فویل اصلا مچاله نشود و در صاف ترین حالن ممکن قرار بگیرید. مچاله بودن فویل آلومینیومی سبب می شود که جرقه های بیشتری تولید شود.

خلاصه و نتیجه گیری مقاله خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر

در این مقاله از سایت الکرا سرویس سعی کردیم خطرات قرار دادن فلزات درون مایکروفر را به طور کامل بررسی کنیم. توصیه می شود برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی ناشی از قرار دادن ظروف فلزی در داخل مایکروفر، از قرار دادن هر گونه ظروف فلزی و یا آبکاری شده در داخل مایکروفر خودداری کنید.

اگر پس از قرار دادن ظروف فلزی در داخل دستگاه متوجه جرقه و دود شدید، لازم است سریعا مایکروفر را متوقف کرده و آن را از برق جدا کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای دستگاه، از تکنسین های ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید.

کارشناسان الکرا سرویس آماده ارائه خدمات مرتبط با تعمیر انواع دستگاه های مایکروفر، مایکروویو و سولاردام از تمامی برند ها هستند. شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات، از طریق راه های ارتباطی درج شده در انتهای مقاله، با تکنسین های مجموعه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس