تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست

برای افرادی که مایل به خرید یک دستگاه مایکروفر و یا مایکروویو هستند، این سؤال ایجاد می شود که این دو دستگاه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام یک برای خرید بهتر است. همسو با پیشرفت تکنولوژی، در زمینه پخت و پز غذا نیز دستگاه های پیشرفته ای به بازار عرضه شده است که می توان با استفاده از آن ها اقدام به طبخ سریع غذاها نمود.

با گذشت زمان و به مرور، فرها به اجاق گازها اضافه شدند تا بتوان برای پخت یکنواخت غذاها از آن ها استفاده کرد و پس از آن نیز کم کم توسترها، مایکروفر ها و مایکروویو ها به بازار آمدند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مقاله از سایت الکرا سرویس قصد داریم ویژگی ها و تفاوت های مایکروفر با مایکروویو را بررسی کنیم.

مایکروویو چیست؟

 

یکی از دستگاه های پرطرفدار در آشپرخانه های ایرانی، دستگاه مایکروویو است که در داخل آن قطعه ای به نام مگنترون طراحی شده است که هدف از آن ایجاد امواجی با فرکانس 2450 مگاهرتز می باشد.

در دستگاه مایکروویو امواج تولید شده توسط مگنترون به محفظه مایکروویو برخورد می کنند و به دلیل فلزی بودن این محفظه منعکس می شوند. امواج منعکس شده از دیواره و محفظه فلزی داخل دستگاه، بر روی مواد غذایی که در داخل محفظه مایکروویو قرار دارد، متمرکز می شوند.

ابتدا در نظر داشته باشید که امواج مگنترون از روی سطح فلزی منعکس می شوند، از ظروف شیشه ای و پلاستیکی رد می شوند و توسط مواد غذایی جذب می گردند. بنابراین در صورتی که برای پخت و پز و یا گرم کردن مواد غذایی در داخل مایکروویو از ظروف پلاستیکی و یا شیشه ای استفاده کرده باشید؛ امواج با عبور از این ظروف، توسط مولکول های آب در غذا جذب می شوند.

عملکرد مایکروویو

امواج مگنترون دارای فرکانس بالایی هستند که مولکول های آب را به جنبش در می آوردند؛ به طوری که مولکول های آب غذا در حدود یک میلیون بار در ثانیه جنبش و نوسان خواهند داشت.

در یک مدت زمان کوتاهی، جنش مولکول های آب به مولکول های ماده غذایی نیز منتقل می گردند و نوسان بالای تمامی مولکول های غذا منجر به ایجاد اصطحکاک و افزایش دمای مواد غذایی داخل دستگاه می شوند.

فناوری مورد استفاده در مایکروویو ها به گونه ای است که تنها در صورتی که درب دستگاه بسته باشد، امواج مگنترون تولید می شوند و با باز شدن درب آن، تولید امواج نیز متوقف می گردند.

فراموش نکنید در صورتی که لولا و یا درب دستگاه آسیب دیده باشد، احتمال دارد مقداری از امواج به بیرون نشت کند که همین موضوع برای سلامتی افراد مضر است. شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات تعمیر مایکروویو به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر با تکنسین های الکرا سرویس در ارتباط باشید.

مایکروفر (ماکروفر) چیست؟

 

مایکروفر به عنوان یک دستگاه چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که از نام آن مشخص است، فناوری این دستگاه ها به گونه ای است که دو دستگاه فر و مایکروویو در یک دستگاه طراحی شده است.

در مایکروفرها علاوه بر مگنترون، المنت هایی نیز طراحی شده است و می توان از آن ها برای پخت مواد غذایی، یخ زدایی و گرم کردن و گریل کردن غذا استفاده کرد. مواد غذایی در داخل مایکروفر به طور کامل پخته می شوند و سرعت پخت بالا سبب می شود که ضمن از بین رفتن میکروب ها و عوامل بیماری زای موجود در آن، ویتامین های غذا که در روش معمول از بین می روند، فرصتی برای نابودی نداشته باشند که این یک مزیت محسوب می شود.

در مایکروفر ها کلیدهایی تعیین شده که می توان با استفاده از آن ها، نوع پخت با اشعه های مگنترون و یا پخت با المنت گریل را انتخاب کرد و یا حتی می توان از ترکیب هر دو روش برای پخت غذا استفاده نمود.

داشتن المنت در مایکروفر ها از تفاوت های مایکروفر با مایکروویو ، یک مزیت به شمار می رود؛ چراکه امکان پخت انواع غذاها، کیک و شیرینی را فراهم می کند. بنابراین در یک بررسی کلی می توان گفت که دستگاه مایکروفر نسخه کامل تری از دستگاه مایکروویو می باشد و دلیل این موضوع این است که علاوه بر کارایی مایکروویو، دارای امکان پخت با المنت نیز هست.

سولاردام چیست؟

سولاردام چیست

 

سولاردام از فناوری های ابداعی کمپانی ال جی است که در این دستگاه ترکیبی از فناوری مایکروویو و امواج گرمایشی نوری استفاده شده است. در سولاردام ها علاوه بر اینکه سیستم پخت مایکروویو وجود دارد، چندین المنت اضافی نیز برای پخت بهتر و یکنواخت نیز در آن تعبیه شده است.

المنت های طراحی شده در دستگاه سولاردام، امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا را تولید می کنند؛ همینطور در محفظه پخت سولاردام ها نیز یک سیستم مگاهیتر طراحی شده است که شامل چند نوع هیتر سرامیک و هالوژنی می باشد و امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تاباند و همین موضوع سبب می شود که غذا به طور یکنواختی پخته شود.

محفظه پخت دستگاه های سولاردام، بر خلاف دستگاه های مایکروفر و مایکروویو که چهارگوش می باشند، مدور و استوانه ای است که همین موضوع منجر به انعکاس بهتر امواج بر روی مواد غذایی می شود.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو چیست؟

 

 

تفاوت های مایکروفر با مایکروویو در تعداد قطعاتی که در آن ها تعبیه شده است و عملکردی که در پی این قطعات دارند، می باشد. در مایکروویو ها قطعه ای به نام مگنترون تعبیه شده است که قادر است امواجی در حدود 2450 مگاهرتز را تولید کند. امواج تولید شده توسط مایکروویو ها بخشی از طیف الکترومغناطیس هستند.

در صنعت از این امواج برای فرآوری غذا و پختن غذاها استفاده می شود چراکه توسط مواد غذایی به راحتی جذب می گردند. امواج تولید شده توسط مایکروویو ها به دلیل اینکه دارای فرکانس بالایی هستند، میزان نفوذ پذیری بالایی نیز دارند.

در دستگاه های مایکروفر ضمن اینکه قطعه مگنترون تعبیه شده است، یک المنت برای یخ زدایی و گریل کردن غذا نیز وجود دارد؛ بنابراین برای پخت غذا علاوه بر ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در مدت زمان کم، از المنت های گرمایی نیز برای پخت غذا در مدت زمانی بیشتر از مایکروویو ها استفاده می کند.

در مجموع مختصصان بر این باور هستند که عملکرد مایکروفر به گونه ای است که قادر می باشد تمام باکتری ها و میکروب های موجود در ماده غذایی را از بین ببرد.

به دلیل اینکه در مایکروفر هم می توان از اشعه و هم المنت برای پخت غذا استفاده کرد، دارای برنامه های پخت بیشتری می باشد. بنابراین تنها تفاوت مایکروفر با مایکروویو این است که در مایکروفر ها المنت وجود دارد که مسلما تفاوت هایی را در نحوه پخت غذا ایجاد می کند.

هشدار

فراموش نکنید فرقی نمی کند در حال استفاده از دستگاه مایکروفر و یا دستگاه مایکروویو هستید؛ بسیار مهم است که برای گرم کردن غذا در این دستگاه ها از ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظروف پلاستیکی با علامت مایکروویو و یا مایکروفر استفاده نمایید.

استفاده از ظروف فلزی و فویل در مایکروفر منجر به ایجاد جرقه و آتش‌سوزی می شود. همینطور استفاده از ظروف پلاستیکی نامناسب در داخل مایکروفر نیز سبب می شود که در اثر قرار گرفتن در برابر اشعه ذوب شوند و سبب سمی شدن غذا شوند.

برای اینکه دستگاه شما کارکرد درستی باشد، از بسته شدن کامل در مایکروفر، نداشتن خوردگی در واشر و یا جداره بین در و اتاقک، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه و … مطمئن گردید. فراموش نکنید هر کدام از این موارد منجر به عملکرد ناقص دستگاه شما می شود و لازم است برای تعمیر آن از افراد متخصص راهنمایی دریافت کنید. کارشناسان الکرا سرویس آماده ارائه مشاوره تخصصی و خدمات مرتبط با تعمیر مایکروفر و مایکروویو به شما عزیزان می باشند.

تفاوت مایکروفر و سولاردام چیست؟

 

از دیگر سوالات پرتکرار افرادی که قصد خرید یکی از دستگاه های مایکروفر، مایکروفر و سولاردام را دارند؛ تفاوت میان مایکروفر و سولاردام می باشد.

نحوه عملکرد مایکروفر تا حدود زیادی مشابه با نحوه عملکرد سولاردام است با این تفاوت که در دستگاه سولاردام تولید کننده امواج گرمایشی نوری نیز تعبیه شده اند. در سولاردام المنت های نوری وجود دارد که در داخل آن رشته های ذغالی قرار گرفته اند و می توانند با ساطع کردن امواج نورانی، منجر به پخت بهتر مواد غذایی شوند.

علاوه بر وجود المنت در دستگاه های سولاردام، در قسمت پایین محفظه داخلی این دستگاه نیز چندین هیتر سرامیکی و هالوژنی تعبیه شده است که با ایجاد گرما در کف دستگاه، منجر به ایجاد پخت یکنواخت مواد غذایی می شوند.

بنابراین عمده تفاوت مایکروفر و سولاردام، در تولید امواج گرمایشی نوری است؛ در حالی که هر دو عملکرد مشابهی دارند. اما وجود امواج نورانی در سولاردام ها سبب شده است که مواد غذایی با سرعت بالا و تقریبا پنج برابر زمان در مایکروفر ها پخته شوند.

گفتنی است که به دلیل استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید تر در سولاردام ها، نسبت به دستگاه های مایکروفر قیمت های بیشتری دارند.

مایکروفر بهتر است یا ماکروویو ؟ کدام را بخریم؟

پس از اطلاع از تفاوت مایکروفر با مایکروویو و بررسی عملکرد هر کدام، می توان با دید بازتری تصمیم گیری کرد که کدام دستگاه مناسب کاربردی می باشد که شما انتظار دارید.

در صورتی که مایل هستید با خرید یک دستگاه، بدون در نظر گرفتن زمان، یک غذای لذیذ و آبدار را تهیه کنید؛ لازم است یک مایکروفر خریداری نمایید. توصیه می کنیم ابتدا اقدام به جستجوی برندهای مختلف نمایید تا بتوانید دستگاهی را خرید کنید که قابلیت های بسیاری مثل گریل، کانوکشن و … را داشته باشد.

در مقابل اگر مایل هستید که با خرید یک دستگاه فرآیند گرم کردن، یخ زدایی و پخت غذا با سرعت بالا انجام دهید؛ می توانید مایکروویو خریداری نمایید.

تفاوت مایکروفر با مایکروویو _ پیشنهاد کارشناسان الکرا سرویس

در این مقاله از سایت الکرا سرویس، سعی کردیم تمامی تفاوت های مرتبط با مایکروفر و مایکروویو را برای شما عزیزان بررسی کنیم. با بررسی مطالب این مقاله می توانید متناسب با نیاز خود و بودجه ای که برای اینکار در نظر گرفته اید، یک دستگاه مناسب برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس