تفاوت ماکروفر و سولاردام

تفاوت مایکروفر و سولاردام چیست و کدام را بخریم؟ قبل از اینکه اقدام به خرید مایکروویو کنید بهتر است یک مقایسه از مزایا و معایب انواع آن داشته باشید.

مایکروفر و سولاردام از لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه ها هستند که به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان ها تبدیل شده اند که اطلاع از تفاوت های آن ها می تواند سبب شود افراد در زمان خرید، تصمیم گیری بهتری داشته باشند. این دو دستگاه از نظر عملکرد و مکانیسم تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند؛ فناوری مایکروفر ها به گونه ای است که پخت و پز و یا گرم کردن غذا به وسیله آن ها در کم ترین زمان ممکن امکان پذیر است.

سولاردام نیز عملکردی مشابه با مایکروفر دارد اما این دستگاه ها در بردارنده المنت های نوری هستند که در قسمت بالایی محفظه برای عملکرد بهتر تعبیه شده اند. علاوه بر این سولاردام ها در کف محفظه نیز سیستم مگاهیتر دارند که دارای چند نوع هیتر هالوژوی و سرامیکی است. بنابراین سولاردام ها از سمت پایین دستگاه، گرما و حرارت را به ماده غذایی منتقل می کنند و هم با حرارت بالا، منجر به پخت یکنواخت غذا می شوند. به طور کلی می توان گفت که سولاردام نسخه مجهزی نسبت به مایکروفر است. در ادامه راهنمای کاملی برای پاسخ سوال مایکروفر بخریم یا سولاردام آورده ایم.

ماکروفر چیست و چطور عمل می‌کند؟ ( مزایا و معایب ماکروفر)

مایکروفر از دستگاه های مورد استفاده در آشپزخانه می باشد که ترکیبی از دو دستگاه مایکروویو و فر می باشد؛ به این معنی که برای یخ زدایی و پخت و پز کاربرد دارد. در مایکروفر قطعه ای به نام مگنترون وجود دارد که امواجی با فرکانس 2450 مگاهرتز را تولید می کند.

 

امواج ایجاد شده به دیواره های مایکروویو برخورد می کنند و سپس این امواج را منعکس می کنند، چراکه دیواره محفظه دستگاه، فلزی می باشد. امواج منعکس شده بر روی غذایی که در داخل مایکروفر قرار دارد، تمرکز می کند و به دلیل داشتن فرکانس بالا، منجر به جنبش بالای مولکول های آب داخل مواد غذایی می شوند و در نهایت منجر به گرم شدن غذا می گردند.

طراحی مایکروفر ها به گونه ای می باشد که فقط زمانی که درب دستگاه بسته است، امواج ایجاد می شود و در صورتی که درب دستگاه باز شود، انتشار امواج نیز متوقف خواهد شد. در صورتی که درب دستگاه خراب باشد و یا درب در حین کار باز شود، ممکن است مقداری از امواج مایکروفر به بیرون نشت کند که نیاز است دستگاه تعمیر گردد.

مزیت استفاده از مایکروفر

از دستگاه مایکروفر برای یخ زدایی غذاهای منجمد در مدت زمان کوتاه، پخت پز و … استفاده می شود که از مزیت های آن می توان به حفظ عطر طبیعی غذا در حین پخت اشاره کرد. مایکروفر ها به گونه ای هستند که می توانند غذا را با رطوبتی که در خود دارند آماده کنند، بدون اینکه نیازی به اضافه کردن کره و یا روغن اضافی به غذا باشد. مایکروفرها شکلی از تشعشات الکترومغناطیسی هستند که با طول موج های متفاوتی از یک متر یا یک میلی متر با فرکانس های بین 300 مگاهرتز و 300 گیگاهرتز کار می کنند.

مایکروفر ها به وسیله مگنترون و یک المنت کار می کنند که برای پخت مواد غذایی، یخ زدایی و گرم کردن و گریل کردن غذا به کار می روند. مواد غذایی به طور کامل در مایکروفر پخته می شود و تمامی میکروب های بیماری زا در آن از بین می رود. لازم است اشاره کنیم که سرعت پخت در دستگاه های مایکروفر بالا است؛ به همین دلیل ویتامین هایی که در آن وجود دارد فرصت کافی برای نابودی ندارند و در ترکیب غذا حفظ می شوند.

از امکانات مایکروفر، کلید های تعبیه شده برای انتخاب دستور پخت است، اینکه غذا چگونه پخته شود و به وسیله اشعه و یا توسط المنت گریل گردند. از مزیت های مایکروفر داشتن المنت است که این امکان را به کاربر می دهد که بتواند انواع مدل پخت و پزها و گریل ها را برای انواع غذاها، کیک و شیرینی ها داشته باشد.

سولاردام چیست و چطور عمل می‌کند؟ ( مزایا و معایب سولاردام)

سولاردام نسخه پیشرفته تر دستگاه های مایکروفر است که برای اولین بار توسط شرکت کره ای تولید کننده لوازم خانگی به نام ال جی (LG) معرفی شد که از سوی کاربران بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سولاردام در واقع مایکروفر چند منظوره ای است که دارای عملکرد بهتری از مایکروفر می باشد.

در سولاردام از تکنولوژی امواج نوری استفاده شده است که از فناوری هیتر نوری برای پخت غذا در مدت زمان بسیار کوتاه استفاده می کند. این هیتر ها در قسمت بالا و پایین محفظه داخلی سولاردام تعبیه شده اند که همین موضوع به پخت یکنواخت غذا کمک می کند و از سویی دیگر چندین برابر زمان پخت را نسبت به مایکروفر ها کوتاه تر می کند که همین موضوع منجر به صرفه جویی در زمان نیز می گردد.

مزیت سولاردام

هیتر تعبیه شده در قسمت بالای محفظه دستگاه، نوعی المنت نوری می باشد که امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا تولید می کند. علاوه بر این المنت در قسمت بالا، در کف محفظه پخت نیز سیستم مگاهیتری شامل هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه گردیده است که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تاباند و به این صورت منجر به گریل شدن و پختن غذا از سمت پایینی نیز می شود.

محفظه داخلی و پخت دستگاه سولاردام بر خلاف دیگر دستگاه های مشابه از جمله مایکروفر که به صورت چهارگوش طراحی می شوند، به صورت مدور و استوانه ای هستند که امواج گرمایی را بهتر بر غذا منعکس می کنند.

تفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولاردام چیست؟

در مایکروفر ها قطعه ای به نام مگنترون که تولید کننده امواج با فرکانس بالا است، وجود دارد که منجر به جنش بسیار مولکول های داخل آب غذا می شود. در سولاردام نیز قطعه ای به نام مگنترون وجود دارد، با این تفاوت که در سولاردام در بالا و کف آن هیتر و یا المنت و رشته های ذغالی نیز تعبیه شده است که به طور کلی سرعت و کیفیت پخت غذا را بهتر می کند و در طعم غذا نیز تاثیر بسیاری دارد.

1.تفاوت مایکروفر و سولاردام در نحوه قرار گیری المنت های گرمایشی

در سولاردام ها برای پخت سریع و یکنواخت غذا، از دو عنصر گرمایشی استفاده می شود. المنت هایی که در سقف و در زیر سینی فلزی کابین این دستگاه قرار می گیرند. همین موضوع منجر به پخت آسان کیک و یا پیتزا می شود.

در مقابل در انواع برندهای دستگاه مایکرووفر، فقط از المنت گریل بر روی سقف کابین داخلی استفاده شده است که به طور واضحی دارای قدرت پخت کمتری نسبت به سولاردام می باشد.

2.تفاوت مایکروفر و سولاردام در نوع و تعداد المنت ها

در سولاردام ها علاوه بر اینکه همانند مایکروفر ها یک المنت در سقف محفظه تعبیه شده است، المنت دیگری به نام المنت ذغالی نیز در این دستگاه ها وجود دارد که در زمان و کیفیت پخت غذاها تاثیر گذار است. برخورداری از المنت ذغالی در سولاردام ها سبب می شود که حرارت تا اعماق غذا به خصوص گوشت نفوذ پیدا کند و غذا به گونه ای که قسمت بیرونی کاملا پخته و له شده و قسمت داخلی آن نرم و آبدار باشد، پخته می شود.

این ویژگی از سولاردام ها نسبت به دستگاه مایکروفر منجر به 30 درصد کاهش زمان پخت و 40 درصد صرفه جویی در انرژی نسبت به پخت در مایکروفر می گردد. در مایکروفر ها یک المنت سقفی و در سولاردام های ارائه شده توسط شرکت ال جی، 3 المنت سقفی وجود دارد.

3.تفاوت مایکروفر و سولاردام در نوع سینی دوار

 

از دیگر تفاوت های مایکروفر ها و دستگاه سولاردام در نوع سینی دوار آن ها می باشد که می توان ظرف حاوی غذا را بر روی آن قرار داد تا محتویات آن گرم و یا پخته شوند. جنس سینی های به کار رفته در سولاردام ها از جنس فولاد ضد زنگ است که همین موضوع نگرانی و دلهره شکستن آن را از بین می برد.

متریال به کار رفته در سینی سولاردام ها سبب می شود که به دلیل برخورداری از قابلیت نشکن بودن، تا 25 درصد حرارت متمرکز شده بر روی غذا را از طریق المنت های اضافی سقف و کف دستگاه را افزایش داد و بدون آسیب رساندن به سینی، غذا را گرم کرد.

بنابراین سینی دوار فولادی در سولاردام، از مزیت های رقابتی این دستگاه با مایکروفر می باشد. در نگاهی دیگر تمیز کردن سینی گردان فلزی سولاردام و همینطور سینی گردان مایکروفر تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو به آسانی تمیز می شوند. اما نکته مهمی که در رابطه با سینی های فلزی سولاردام وجود دارد، این است که در صورت عدم توجه و قرار دادن ظروف فلزی در داخل دستگاه، جرقه ایجاد می شود و می تواند به دستگاه و لعاب سینی آسیب بزند.

4.تفاوت مایکروفر و سولاردام در نحوه باز شدن درب

به طور عمده درب اغلب مایکروفر ها از چپ به راست باز می شود اما درب سولاردام از بالا به پایین باز می گردد و همین موضوع می تواند سبب شود در دستگاه های سولاردام غذا را راحت تر در داخل دستگاه گذاشت. همینطور لازم است اشاره کنیم که در طراحی دستگاه های سولاردام، صفحه نمایش به صورت افقی در بالای درب قرار دارد اما در مایکروفر ها به صورت عمودی و در کنار درب دستگاه در نظر گرفته شده است.

5.تفاوت مایکروفر و سولاردوم در سرعت پخت

سرعت پخت مایکروفر و سولاردام

سرعت پخت غذا در دستگاه های سولاردام تا سه برابر سریع تر از انواع پخت معمولی غذا در مایکروفر ها است. البته فراموش نکنید سرعت پخت با سرعت گرم کردن تفاوت دارد؛ در هر دو دستگاه سولاردام و مایکروفر از یک مگنترون ثابت برای گرم کردن غذا استفاده می شود، اما برای پخت غذا در سولاردام از دو المنت اضافی نیز استفاده می شود و همین موضوع منجر به ایجاد تفاوت در زمان طبخ غذا می گردد.

از سویی دیگر جنس سینی دوار سولاردام ها از فلز ضد زنگ است و همین موضوع بازتابش امواج نور را بیشتر می کند و آن را بر روی غذا متمرکز می کند. بنابراین در این دستگاه فقط پنج دقیقه برای رسیدن به دمای 320 درجه سانتی گراد نیاز است و به همین دلیل برای پخت غذا نیازی به پیش گرمایش ندارند.

6.تفاوت مایکروفر و سولاردم در توانایی پخت

سولاردام در واقع دستگاهی همکاره به شمار می رود و آپشن های مختلفی شامل کنترل دمای گریل، سنسور طبخ خودکار، پخت با بخار، سرخ کردن چندین سطح برای تنظیم قدر ت برای پخت و گرم کردن و … دارد. در حالی که برخی مایکروفر ها فاقد این توانایی هستند و باید در هنگام خرید به برنامه های پخت دستگاه و متناسب بودن آن با نیاز خود توجه داشته باشید.

7.تفاوت مایکروفر و سولاردام در وزن و حجم

برند ال جی برای اولین بار سولاردام هایی با فضای داخلی 38 لیتر را به بازار ارائه کرد؛ در حالی که فضای داخلی مایکروفرها از 20 تا 40 لیتر متفاوت می باشد. وزن سولاردام ها نیز حدود 16 و نیم کیلوگرم هستند که به دلیل سنگین و بزرگ بودن، جا به جایی آن ها نیز نسبتا دشوار است.

8.تفاوت مایکروفر و سولاردام در قیمت

بدیهی است سولاردام ها به دلیل داشتن ویژگی های پخت متعدد و جدیدتر بودن، دارای قیمت های بیشتری نسبت به مایکروفر ها هستند. در برخی موارد تفاوت قیمت سولاردام ها به چندین برابر قیمت مایکروفر های معمولی نیز می رسد. بنابراین قبل از خرید بهتر است از قیمت ها مطلع شوید و دستگاهی که متناسب با بودجه شما می باشد را انتخاب کنید.

9.تفاوت مایکروفر و سولاردام در برند های تولید کننده

سولاردام دستگاه جدیدی است که توسط برندهای انگشت شماری تولید می شود، اما در زمینه تولید مایکروفر برندی های متفاوت اصلی و متفرقه ای فعال هستند و همین موضوع تنوع بالایی از کیفیت و قیمت را در بازار ایجاد کرده است. از مهم ترین برند های تولید کننده سولاردام می توان به برندهای محبوب در جهان شامل ال جی، سامسونگ، دلمونتی، دوو و … اشاره کرد.

10. تفاوت مایکروفر و سولاردام در میزان ضرر و ایمن بودن دستگاه ها

برخی بر این باور هستند که دستگاه سولاردام نسبت به مایکروفر ها ایمن تر هستند و غذاهای پخته شده در این دستگاه ها دارای کیفیت و سلامت بالاتری است. اما واقعیت این است که در هر دو دستگاه از یک تکنولوژی و امواج برای گرم کردن غذا استفاده می شود و نمی توان گفت از نظر ایمن بودن با یکدیگر تفاوت دارند. اما می توان از این دیدگاه به تفاوت این دو دستگاه نگاه کرد که سرعت پخت بالا در سولاردام ها مانع از بین رفتن ویتامین های داخل غذا می شود.

11.تفاوت مایکروفر و سولاردام در میزان و کیفیت پخت غذا

سولاردام ها کیفیت پخت غذایی بالایی دارند و دلیل این موضوع این است که گرم شدن و پختن یکنواخت غذا در داخل سولاردام ها از خشک شدن بیش از اندازه سطح غذا جلوگیری می کند. در حالی که غذا در داخل مایکروفر حالت خشک تری به خود می گیرد و آب درون آن از بین می رود. امواج گرمایی نورانی درون سولاردام ها منجر به حفظ کیفیت مواد غذایی می گردد و سبب می شود غذا از طعم بهتری برخوردار باشد. در تمامی سولاردام ها، گزینه کانوکشن وجود دارد که می تواند غذا را چهار برابر سرعت اجاق های معمولی آماده کند.

12. تفاوت مایکروفر و سولاردام در میزان توان مصرفی

هر دو دستگاه مایکروفر و سولاردام از دستگاه های برقی پر مصرف به شمار می روند اما سولاردام ها نسبت به مایکروفر ها دارای مصرف برق بالاتری می باشند.

از بین مایکروفر و سولاردام کدام کم ضرر تر است؟

سولاردام و مایکروفر از دستگاه های مورد استفاده برای پخت سریع غذا و همینطور یخ زدایی غذاهای منجمد هستند که البته کیفیت ها و قیمت های متفاوتی دارند. لازم است بدانید که هر دو دستگاه از اشعه های تولید شده توسط مگنترون استفاده می کنند و در واقع هر دو به یک اندازه مضر و یا بدون ضرر هستند.

اگر شما آشپزی حرفه ای را دنبال می کنید، پیشنهاد کارشناسان الکرا سرویس به شما، خرید یک فر است. اما اگر تمایل دارید سرعت، کیفیت، طعم و ویژگی های ظاهری پخت و پز خود را افزایش دهید و بودجه کافی برای اینکار در نظر گرفته اید، می توانید سولاردام تهیه کنید.

بررسی تفاوت مایکروفر و سولاردام از نظر تعمیرکار متخصص الکرا سرویس

در این مقاله از سایت الکرا سرویس، تفاوت سولاردام و مایکروفر را بررسی کردیم؛ در صورتی که مایل هستید یکی از این دو دستگاه را خریداری کنید، ابتدا باید هزینه ای که می خواهید برای اینکار صرف کنید را مشخص کنید. پس از این موضوع باید انتظارات خود را از دستگاهی که مد نظر دارید تعیین نمایید.

با مشخص کردن این دو موضوع شما می توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. در صورتی که مایل باشید، می توانید از متخصصین الکرا سرویس نیز راهنمایی دریافت کنید.

خریداران مایکروفر و سولاردام کدام را بیشتر پسندیده‌اند؟

برای اینکه متوجه شوید کدام دو دستگاه مایکروفر و سولاردام از نظر کاربران، مورد پسند تر بوده است، فقط کافی است سری به نظرات آن ها در سایت های فروشگاهی بزنید. نتایج نظر سنجی کاربرانی که از این دو دستگاه استفاده کرده اند، به شما کمک خواهد کرد تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

سولاردام در یک نگاه کلی از مایکروفر کاربردی تر می باشد و امکان پخت و پز سریع تر و یا کیفیت تر را فراهم می کند. اما اگر فردی در خانه خود گازی خوب و مجهز به فر داشته باشد، بهتر است مایکروفر تهیه کند و نیازی نیست سولاردام خریداری کند.

اما باید بدانید که سولاردام دارای قیمت بیشتری نسبت به مایکروفر می باشد و همین موضوع اکثرا برای کاربران چالش برانگیز است. بنابراین اگر اجاق گاز مجهزی دارید و می خواهید برای خرید وسیله دیگری هزینه زیادی را صرف نکنید، بهتر است به سراغ مایکروفر ها بروید. اما اگر هزینه کافی برای اینکار را در نظر گرفته اید می توانید خرید سولاردام را در الویت بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس