افزایش طول عمر مایکروفر

افزایش طول عمر مایکروفر چگونه امکان پذیر است؟ مایکروفر از لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه ها می باشد که جهت گرم کردن و یخ زدایی سریع و پخت و پز غذا کاربرد دارد. دستگاه های مایکروفر متناسب با برندی که دارند از کیفیت های مختلفی برخوردار هستند، اما طول عمر یک مایکروفر علاوه بر کیفیت و شرکت تولیدی، وابسته به نحوه نگهداری از آن ها نیز می باشد. در صورتی که در استفاده از دستگاه مایکروفر، تمامی نکات رعایت شود، ممکن است حتی ده سال نیز دوام و ماندگاری داشته باشد.

در مقابل اگر در استفاده از دستگاه مایکروفر، نکات و اصول آن رعایت نگردد؛ ممکن است زودتر از حد انتظار فرسوده شود و از طول عمر پایینی برخوردار باشد. از آنجایی که خرید یک دستگاه مایکروفر جدید، هزینه های بسیار زیادی را برای افراد در پی دارد و گران است؛ بنابراین لازم است در هنگام استفاده از دستگاه خود، به نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید منجر به افزایش طول عمر مایکروفر خود شوید.

جهت اطلاع از نکات مهم برای افزایش طول عمر مایکروفر تا انتهای این مقاله از سایت الکرا سرویس همراه ما باشید.

نکاتی برای استفاده بهینه، ماندگاری و افزایش طول عمر مایکروفر

مایکروفر ها از دستگاه های پرکاربرد در آشپزخانه ها هستند که بسیاری از افراد جهت پخت و پز و یخ زدایی مواد غذایی، به صورت روزانه از آن ها استفاه می کنند. ممکن است برخی از افراد در هنگام استفاده از مایکروفر، به نگهداری از آن توجه نداشته باشند و اینگونه ضمن آسیب زدن به آن، طول عمر آن را نیز کاهش دهند.

در واقع رعایت نکات نحوه نگهداری و استفاده از دستگاه مایکروفر، تاثیر قابل توجهی بر روی عمر مفید دستگاه دارد؛ به همین دلیل توصیه می کنیم جهت افزایش طول عمر مایکروفر به نکات استفاده بهینه از این دستگاه توجه داشته باشید چراکه رعایت همین نکات ساده، سبب می شود که دستگاه شما چندین سال به خوبی و بدون مشکل کار کند.

1.همواره دستگاه خود را بلافاصله پس از استفاده کردن تمیز کنید.

 

زمانی که برای پخت و پز مواد غذایی و یا فرآیند یخ زدایی از مایکروفر خود استفاده می کنید، ممکن است مواد غذایی به بیرون از ظرف نشت پیدا کند؛ در چنین شرایطی حتما باید به سرعت محفظه داخلی مایکروفر خود را تمیز کنید.

دلیل این موضوع این است که اگر باقی مانده مواد غذایی در داخل دستگاه باقی بماند و شما بدون تمیز کردن آن ها، اقدام به روشن کردن مجدد دستگاه مایکروفر خود نمایید؛ این بقایای مواد غذایی انرژی دستگاه را به خود جذب می کنند و با ایجاد یک کانون بسیار گرم در درون دستگاه، قادر هستند به آن آسیب بزنند و حتی سوختگی ایجاد کنند. از سویی دیگر وجود بقایای غذا در داخل دستگاه می تواند به مرور به سینی دستگاه نیز صدمه بزند، به همین دلیل پس از هر بار استفاده، بهتر است دستگاه خود را با آب گرم و پاک کننده مخصوص تمیز کنید.

وجود گرد و غبار بر روی محفظه خارجی دستگاه نیز ممکن است به تدریج سبب کاهش عمر قطعات دستگاه شود؛ به همین دلیل توصیه می شود جهت افزایش طول عمر مایکروفر هر چند وقت یکبار سطح خارجی آن را نیز با پارچه نمدار تمیز کنید.

در صورتی که لکه های موجود در داخل دستگاه مایکروفر شما سخت شده است، برای تمیز کردن آن می توانید از آب گرم و لیمو استفاده کنید. توصیه می کنیم به منظور جلوگیری از ایجاد کثیفی در داخل مایکروفر، یا از درپوش و یا کاغذ های موم دار برای پوشاندن روی غذاهای خود در داخل دستگاه استفاده نمایید.

2.پاک کردن فیلترهای چربی موثر در افزایش طول عمر مایکروفر

فیلترهای چربی در زیر دستگاه مایکروفر قرار دارند و هدف از تعبیه آن ها به دام انداختن بخار و دود موجود در داخل مایکروفر می باشد؛ یکی از راه های افزایش طول عمر مایکروفر تمیز نگه داشتن این فیلترها می باشد. در صورتی که این فیلترها را تمیز نکنید، کارایی مایکروفرها کاهش پیدا کرده و خطر آتش سوزی افزایش پیدا می کند.

بنابراین ابتدا این فیلترها را با کمک یک دستکش و یا دستمال، از جای خود خارج کنید و سپس با استفاده از آب گرم و یک ماده شوینده قدرتمند، آن ها را بشویید. برای اینکه از جای این فیلترها به خوبی مطلع شوید، لازم است که کتابچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

در پایان پس از شستشوی فیلترها، مجدد آن ها را در جای خود قرار دهید؛ چنانچه که احساس می کنید قطعات دستگاه مایکروفر شما چربی زیادی به خود گرفته است و جهت استفاده مناسب نیست، می توانید آن ها را با فیلترهای نو جایگزین نمایید.

3.برای افزایش طول عمر مایکروفر از زمان های پخت از پیش تعیین شده استفاده کنید.

 

برخی افراد تمایل دارند که مواد غذایی را بیش از اندازه بپزند تا کاملا نرم شوند، به همین دلیل درجه حرارت دستگاه و همینطور مدت زمان پخت درون مایکروفر را تغییر می دهند.

انجام اینکار و تغییر دادن درجه حرارت دستگاه و همینطور زمان پخت درون مایکروفر، سبب تاثیر منفی بر روی سیستم کنترل دستگاه می شود و منجر به خرابی دستگاه در مدت زمان کوتاهی می گردد.

بنابراین توصیه می کنیم از تنظیمات خودکار دستگاه جهت پخت غذای خود استفاده کنید؛ تنظیمات از پیش تعیین شده، ضمن اینکه کارایی مناسب دستگاه را در پی دارد، سبب می شود زمانی که غذایی در داخل آن قرار می دهید نیز کاملا پخته شود. توصیه می کنیم برای اطلاع از نحوه کار با دستگاه مایکروفر، از دفترچه راهنمای دستگاه نیز استفاده کنید و مطابق دستورالعمل های آن عمل کنید.

4.اطمینان از بسته شدن درست درب دستگاه مایکروفر

بسته شدن درست درب ماکروفر

از رایج ترین مشکلاتی که کاربران دستگاه مایکروفر با آن مواجه هستند، خرابی درب دستگاه است؛ دلیل این موضوع عدم توجه به استفاده صحیح از درب دستگاه می باشند. به طوری که بسیاری برای بسته شدن درب دستگاه از آرنج استفاده می کنند و یا پیش از اتمام فرآیند پخت، درب را باز می کنند و یا جهت باز کردن درب مایکروفر آن را می کشند.

درب مایکروفر صرفا یک درب ساده نیست و دارای طراحی پیچیده تری می باشد. چفت درب مایکروفر ها دارای سه مکانیسم سوییچینگ است که باید به صورت صحیح و به ترتیب بسته شوند. در صورتی که درب دستگاه را با بی دقتی ببندید، به سوپیچ ها آسیب خواهید رساند. البته در نظر داشته باشید که باز ماندن در مایکروفر در زمانی که در حال کار است نیز منجر به پریدن فیوز خواهد شد.

درب مایکروفر مهم ترین قسمت آن می باشد و وقتی غذا در درون آن قرار می گیرد، در صورتی که درب دستگاه کاملا بسته باشد، غذا پخته می شود. درب مایکروفر دارای سوئیچ های ایمنی می باشد که وقتی بسته است این اطمینان ایجاد می شود که هیچ الکتریسته ای از دستگاه خارج نمی شود. در صورتی که درب دستگاه را به درستی باز و بسته نکنید، ممکن است آسیب ببیند و خراب شود.

5.در صورتی که چیزی در ماکروفر نیست از آن استفاده نکنید.

 

برخی از دستگاه مایکروفر خود به عنوان تایمر استفاده می کنند؛ به طوری که بدون اینکه چیزی در داخل آن قرار دهند، دستگاه را روشن می کنند. در صورتی که دستگاه مایکروفر خود را وقتی خالی است در تعداد دفعات محدودی روشن کنید، اشکالی ندارد. اما تکرار اینکار به دلیل اینکه منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه می شود، می تواند منجر به ایجاد علائم سوختگی در دستگاه شود.

در واقع زمانی که شما دستگاه را به صورت خالی روشن می کنید، انرژی تشکیل شده در آن، توسط اجزای داخلی دستگاه شامل مگنترون و شیشه جذب می شود و منجر به آسیب دیدن قطعات داخلی مایکروفر می گردد؛ به همین دلیل توصیه می شود جهت افزایش طول عمر مایکروفر به هیچ عنوان وقتی دستگاه مایکروفر شما خالی است، آن را روشن نکنید.

6.برای افزایش طول عمر مایکروفر از ظروف مخصوص مایکروفر استفاده کنید.

برای قرار دادن غذا در داخل مایکروفر جهت انجام عملیات پخت و پز و یا گرم کردن مواد غذایی، حتما باید از ظروف مخصوص مایکروفر استفاده کنید و از قرار دادن ظرف های فلزی از جنس نقره، استیل، طلا، فویل های آلومینیومی و … در داخل این دستگاه خودداری نمایید.

برخی معتقد هستند که استفاده از ظروف و کاسه های فلزی برای گرم کردن سریع غذا در داخل مایکروفر اشکالی ندارد؛ اما واقعیت این است که استفاده از ظروفی که حتی کوچکترین فلزی در آن وجود داشته باشد، منجر به ایجاد جرقه و سوختن دستگاه شما می شود. معمولا استفاده از ظروف شیشه ای، سرامیکی و پلاستیکی مناسب برای دستگاه مایکروفر، ایمن هستند.

همینطور لازم است از ظروفی استفاده کنید که متناسب با ابعاد و سایز دستگاه مایکروفر شما باشد؛ به طوری که وقتی ظرف را در داخل مایکروفر قرار می دهید، اطمینان حاصل کنید که ظرف شما از هر طرف با دیواره های مایکروفر فاصله دارد.

7.هنگام آشپزی محدودیت های وزنی را رعایت کنید.

 

هر مقدار غذایی را که در داخل مایکروفر قرار دهید، در کمترین زمان ممکن پخته می شوند و یا گرم می گردند؛ اما زمانی که از دستگاه مایکروفر استفاده می کنید، لازم است ظرفیت وزنی دستگاه خود را نیز در نظر داشته باشید.

دلیل این موضوع این است که اگر به طور مداوم برای پخت مواد غذایی سنگین از دستگاه مایکروفر خود استفاده کنید؛ ممکن است به صفحه چرخان و موتور دستگاه خود آسیب برسانید.

قرار دادن غذا با وزن زیاد در داخل دستگاه مایکروفر، می تواند بر روی مگنترون دستگاه نیز تاثیر منفی بگذارد، به طوری که منجر به از کار افتادن کل دستگاه شود. بنابراین پیش از استفاده از دستگاه ابتدا کتابچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید و از محدودیت وزنی آن مطلع گردید.
در نظر داشته باشید که مواد غذایی منجمد حجم زیادی دارند و اگر ظرف سنگینی نیز برای قرار دادن آن ها در مایکروفر استفاده نمایید، ممکن است فشار زیادی را به دستگاهتان وارد کنید.

8.برای تعمیر مایکروفر از یک متخصص کمک بگیرید.

در صورتی که مشکلی برای دستگاه شما ایجاد شده است و احساس می کنید که دستگاهتان نیازمند تعمیر می باشد، سعی نکنید خودتان اقدام به تعمیر آن نمایید. مایکروفر ها دارای قطعات زیادی هستند و حتی وقتی آن ها را از برق جدا می کنید، تا ساعت ها برق دارند و یک اشتباه می تواند شما را دچار شوک الکتریکی نماید.

از سویی دیگر ممکن است شما در اثر تعمیر و دستکاری اشتباه، به قطعات بیشتری از دستگاهتان آسیب برسانید که خود هزینه های بیشتری را برایتان در پی دارد. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که دستگاه مایکروفر شما با مشکلی مواجه شد، حتما برای تعمیر آن از تکنسین های حرفه ای کمک بگیرید.

کارشناسان الکرا سرویس دارای چندین سال سابقه تعمیر انواع مایکروفر، مایکروویو، سولاردام و … هستند؛ چنانچه دستگاه مایکروفر شما به تعمیر نیاز دارد، می توانید اینکار به تکنسین های ماهر این مجموعه بسپارید.

9.مراقبت از دستگاه در برابر نوسانات برق برای افزایش طول عمر مایکروفر

 

دلایل مختلفی همچون از کار افتادگی خطوط برق، صاعقه و یا سوئیچینگ شبکه و … می تواند منجر به افزایش ولتاژ و ایجاد نوسانات برق شود. نوسانات برق دارای تاثیر منفی بر روی تمامی لوازم برقی خانه است؛ به طوری که از دلایل رایچ سوختن مایکروفر، اتصالی و نوسانات برق می باشد.

شما می توانید برای نگهداری از دستگاه مایکروفر خود و جلوگیری از بروز این مشکل، یا دستگاه را از برق جدا کنید و در زمان های نیاز آن را به برق متصل کنید و یا از یک محافظ برق استفاده کنید. چراکه نوسانات برق منجر به خاموش و روشن شدن پی در پی دستگاه و در نهایت سوختن موتور آن می شود. اما وقتی از یک محافظ استفاده کنید، در صورت تشخیص نوسانات برق، بلافاصله جریان برق را قطع می کند تا ولتاژ در محدوده ایمن خود قرار بگیرد و مانع از ایجاد مشکل برای دستگاه می شود.

تعمیرات مایکروفر با الکرا سرویس

مایکروفر دستگاه حساسی است که هر گونه سهل انگاری در نگهداری از آن، منجر به خرابی این دستگاه می شود. به همین دلیل لازم است در نگهداری آن دقت کنید. از سویی دیگر این دستگاه دارای قطعات مکانیکی و الکترونیکی بسیاری است که در معرض استهلاک قرار دارند که جهت افزایش طول عمر مایکروفر نیازمند تعمیر و سرویس دوره ای می باشند.

در صورتی که دستگاه مایکروفر شما از هر برندی با مشکل مواجه شد، می توانید تعمیرات آن را به کارشناسان الکرا سرویس بسپارید. این مجموعه جهت ارائه خدمات باکیفیت به شما عزیزان از تعمیرکاران مجرب و حرفه ای استفاده می کند که با استفاده از دانش به روز و تسلط کامل، در کمترین زمان ممکن عیب یابی مایکروفر شما را انجام داده و اقدام به تعمیر آن می نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس