آیا مایکروفر خطرناک است؟

امروزه در بسیاری از خانه ها و رستوران ها پختن و گرم کردن غذا با دستگاه های مایکروفر که بسیار سریع انجام می شود جایگزین روش های پخت سنتی شده است.

گرم کردن و پختن غذا با مایکروفر در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و همین سریع بودن مایکروفرها سبب شده است که جایگزین مناسبی برای روش های سنتی پخت غذا باشند. یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود، این است که آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟

خطرناک بودن و یا نبودن مایکروفر بحثی تخصصی است که پی بردن به آن نیازمند انجام آزمایشی های بسیاری در این زمینه می باشد و می تواند به ابهامات و سوالات افراد پاسخ دهد. به طور کلی مایکروفر از وسیله های پرکاربردی هستند که پیرامون مضر بودن و یا نبودن آن ها، اظهار نظرهای بسیاری وجود دارد. به طوری که تفکرات اشتباهی پیرامون آن از جمله سرطان زا بودن، تاثیر منفی گذاشتن بر روی کروموزوم های انسان، مانع از بارداری، از بین بردن باروری در مردان و … شکل گرفته است که منبع علمی ندارد. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی نحوه عملکرد مایکروفر به پاسخ سؤال آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟ برسیم.

دستگاه مایکروفر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

 

مایکروفر یکی از وسایل برقی در آشپزخانه است که کارکرد آن به این صورت می باشد که انرژی الکتریکی را دریافت می کند و آن را به انرژی الکترومگنتیک تبدیل می کتد که به آن ها امواج میکرو و یا کوتاه نیز گفته می شود.

امواج تولید شده مولکول های غذایی را تحریک می کنند و منجر به ایجاد جنب و جوش در آن ها می شوند. ایجاد جنب و جوش در مولکول های غذا سبب حرکت آن ها در جهت های مختلف چرخشی، بالا و پایین و چپ و راست می گردد. نتیجه این حرکات برخورد مولکول ها به یکدیگر و در نتیجه تولید گرما می باشد.

این اتفاق برای مولکول های روغن، چربی ها و حتی شکر ایجاد می شود و به دلیل توزیع امواج در میان مولکول های غذا، می توان گفت این روش نسبت به دیگر روش ها سریع تر می باشد. به همین دلیل است که فرآیند گرم کردن غذا در داخل مایکروفر و یا پختن غذا در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

آیا امواج مایکروفر، برای بدن مضر هستند؟

همانطور که مطالعه کردید، دستگاه مایکروفر از طریق تولید اشعه اقدام به گرم کردن مواد غذایی می کند اما اینکه آیا مایکروفر به دلیل تولید اشعه برای سلامتی مضر است یا خیر؟ باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در نظر بگیرید برخی از امواج همانند امواج موبایل های هوشمند، امواج رادیویی، اشعه گاما، اشعه ایکس، پرتوهای خورشید و … مواردی هستند که می توانند همانند اشعه مایکروفر برای سلامتی انسان مضر باشند.

اما نکته ای که در مورد این امواج وجود دارد، این است که برخی از امواج در صورتی خطرناک هستند که در حجم بالا و همینطور با قدرت زیادی در نزدیکی بدن انسان وجود داشته باشند.

 

به همین دلیل هم امواج مایکروفر و هم امواجی که از آن ها نام بردیم، به دلیل اینکه در حجم و قدرت کمی در برابر بدن انسان قرار دارند، نمی توانند مضر و یا خطر آفرین باشند.

اما لازم است اشاره کنیم که عدم استفاده درست از دستگاه مایکروفر و همینطور بی توجهی به استاندارد های لازم در استفاده از آن، می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

برای مثال استفاده از ظروف نامناسب و فلزی که برای پخت غذا در داخل مایکروفر مناسب نیستند، می توانند ضمن آسیب زدن به دستگاه خطراتی را نیز همچون ایجاد جرقه در مایکروفر، آتش‌سوزی و … را به همراه داشته باشند.

چگونه از اشعه مایکروفر در امان بمانیم؟

اشعه های ساطع شده از دستگاه مایکروفر نمی توانند بر روی دی ان ای های انسان تاثیر بگذارند. با این حال برای اینکه هیچ گونه نگرانی پیرامون تاثیر امواج مایکروفر بر روی سلامتی انسان نداشته باشید، لازم است چندین نکته را در نظر بگیرید.

به هیچ عنوان از مایکروفر با درب باز استفاده نکنید. سعی کنید زمانی که از مایکروفر استفاده می کنید، به اندازه کافی از این وسیله دور باشید تا در مورد استفاده از آن نگرانی هایی را نداشته باشد. اما به طور کلی لازم است برای رسیدن به پاسخ سؤال آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟ در نظر داشته باشید که اشعه های مایکروفر تداخلی با سلامتی انسان ندارد.

آیا مایکروفر منجر به از بین رفتن خواص مواد غذایی می شود؟

 

نحوه طبخ غذا باید به گونه ای باشد که مواد مغذی درون غذاها از بین نرود و به عبارتی از ارزش غذایی لازم برای استفاده برخوردار باشد. برخی از شیوه های پخت غذا همچون سرخ شدن بیش از اندازه غذا، حرارت دیدن بیش از حد مواد غذایی و … منجر به از بین رفتن مواد مغذی و ویتامین های آن ها می شود، از همین رو متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که افراد غالبا غذاهای خود را به شیوه آب‌پز و یا بخارپز تهیه و استفاده کنند.

همین موضوع سبب شده است که برای بسیاری از افراد این سؤال ایجاد شود که آیا غذا با قرار گرفتن در مایکروفر خواص خود را از دست می دهد یا خیر. غذا در داخل دستگاه مایکروفر از چندین جهت تحت تاثیر گرما قرار می گیرد. دمای داخلی مایکروفر به شدت زیاد می باشد و همین موضوع زمان لازم برای پخت مواد غذایی در داخل مایکروفر را نیز کاهش می دهد.

در نظر داشته باشید هر چه زمان پخت مواد غذایی کوتاه تر شود، مواد مغذی آن ها بیشتر حفظ خواهد شد. بنابراین شما می توانید بدون نگرانی در زمینه از بین رفتن مواد مغذی داخل غذاها، برای گرم کردن و یا پخت آن ها از مایکروفر استفاده کنید.

آیا مایکروفر مواد سمی به غذاها وارد می کند؟

در پی سؤال آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟ بسیاری گمان می کنند دلیل این موضوع این است که مایکروفر مواد سمی را وارد غذاها می کند و از این طریق آن ها را سمی و خطرناک می کند. در حالی که این باور اشتباه است، چراکه مایکروفر ها هیچ گونه مواد سمی را وارد غذا نمی کنند.

در صورتی که برای گرم کردن غذا از ظروف پلاستیکی غیر استانداردی استفاده کنید که در اثر قرار گرفتن در مجاورت گرما و اشعه های مایکروفر نرم شوند، احتمال دارد مواد غذایی داخل آن سمی شود. همینطور استفاده از ظروف فلزی نیز می تواند منجر به ایجاد واکنش میان ظروف و امواج شده و در نهایت به سلامت غذا آسیب بزند.

برخی متخصصان تغذیه نیز بر این باور هستند که نباید برای ذوب کردن یخ گوشت یخ زده از دستگاه مایکروفر استفاده کرد چراکه سلامتی غذا را به خطر می اندازد و در نهایت برای سلامتی انسان مضر است.

چگونه با مایکروفر غذاهای سالمی تهیه کنیم؟

چگونه با مایکروفر غذاهای سالمی تهیه کنیم؟

بنابراین طی مطالبی که تا به این قسمت از مقاله الکرا سرویس برایتان ارائه کردیم، متوجه شدیم که در شرایط کلی پاسخ سؤال آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟ منفی است. در واقع می توان با استفاده از مایکروفر اقدام به تهیه انواع غذاهای سالم نمود. در صورتی که قصد دارید با استفاده از مایکروفر، غذاهای سالمی را طبخ کنید؛ لازم است به نکات مهمی شامل موارد زیر توجه داشته باشید.

  • برای قرار دادن مواد غذایی در داخل مایکروفر حتما از ظروف مناسبی استفاده کنید. ظروف فلزی به هیچ عنوان برای استفاده در داخل مایکروفر ها مناسب نیستند. بنابراین حتی اگر در ظرف شما کوچکترین قطعه فلزی وجود داشت، از قرار دادن آن در داخل مایکروفر بپرهیزید.
  • از ظروف یکبار مصرف به هیچ عنوان برای گرم کردن و یا پخت غذا در داخل مایکروفر استفاده نکنید.
  • ظروف پلاستیکی برای استفاده در داخل مایکروفر باید دارای استاندارد های لازم باشند، بنابراین از قرار دادن ظروف پلاستیکی نامرغوب و نامناسب در مایکروفر خودداری نمایید چراکه ممکن است با قرار گرفتن در برابر امواج تولید شده توسط مایکروفر نرم و ذوب شوند و سلامت غذا را به خطر بیاندازند.
  • حتما در هنگام خرید ظروف مناسب برای مایکروفر توجه داشته باشید که برچسب مناسب برای مایکروفر ها بر روی آن ها درج شده باشد.

اهمیت انتخاب برند در عملکرد سالم مایکروفر

مایکروفر ها از برندهای مختلفی تولید و روانه بازار شده اند که بدیهی است هر کدام کیفیت های متفاوتی دارند. لازم است در هنگام خرید مایکروفر حتما به سراغ برند های معتبر بروید تا از کیفیت دستگاهی که خریداری می کنید، اطمینان داشته باشید.

متأسفانه برخی از افراد فریب قیمت های برندهای بی کیفیت را می خورند در حالی که از خطرات جبران ناپذیری که این برندها به همراه دارند، غافل هستند. اگر قصد خرید مایکروفر را دارید، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

 

 

  • دستگاه مایکروفر شما از برندهای معروف و مشهور باشد و از کیفیت آن آمار رضایت مندی بالایی وجود داشته باشد.
  • دستگاه مایکروفر مورد نظر دارای تاییدیه سازمان های بهداشتی جهانی باشد.
  • از نگاه کاربران، دستگاه مایکروفر دارای کیفیت بالایی باشد.
  • به منظور بررسی سلامت دستگاه، آزمایش های مختلفی انجام شده باشد.

در صورتی که این نکات را رعایت کنید، می توانید بهترین مایکروفر را برای خود تهیه کنید و بدون نگرانی سالم ترین غذا را با آن تهیه نمایید.

آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است _ نظر کارشناسان الکرا سرویس

هدف کارشناسان الکرا سرویس در این مقاله رفع نگرانی کاربران در مورد خطرات دستگاه مایکروفر است و اینکه که بتوانیم پاسخ سؤال آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است را به طور کامل برای شما عزیزان ارائه دهیم. میزان خطرناک بودن مایکروفر کاملا وابسته به نحوه استفاده شما می باشد و باید بدانید که مایکروفر به خودی خود دستگاه خطرناکی نیست.

بنابراین شما می توانید با اطلاع از اصول استفاده از مایکروفرها و اطمینان از سلامت دستگاه خود، خطرات استفاده از این وسیله را به صفر برسانید. در صورتی که برای تعویض و تعمیر قطعات معیوب مایکروفر خود نیازمند راهنمایی هستید، می توانید از کارشناسان الکرا سرویس کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس